Jag och frugan var ute i skogen idag och hittade en blomkålssvamp i storleken 25x25 cm (c:a 1 kg se bif.bild). Det är första gången vi hittat denna svamp och har hört att den skall vara utsökt god. Därför undrar vi om någon kan ge oss råd om hur vi skall tillaga den. Behöver den förvällas? Kan den frysas? Kan den förväxlas med giftiga arter? Vi vore mycket tacksamma om någon kunde ge oss svar (gärna snabbt).
Hittade idag en ungefär lika stor blomkålsvamp i skogen mellan två bostadsområden i utkanten av staden Örebro.
Lite jord och barr i vindlingarna.
Tänker ta med den hem till kvällen och göra vattentrixet.
Tack för rådet om ättiksprit!
Tar den inte smak av det då?
Ättika i svampanrättning låter inte så gott.
Den blev mycket god som stekt i smör till en kötträtt.
Andra halvan blev en god pastasås.
Hittar jag fler så vore det intressant att testa torkning.
Tack för tipset om saltvatten istället för ättika!
Nu fungerade det med vanligt vatten och rätt lång blötläggning också!
Den var ganska ren inuti faktiskt.
Återkommer de på samma växtplats nästa år?
Jag o barnen har varit ute de senaste två åren i tallskogen på Österlen och plockat flera blomkålssvampar varje år. Idag kom vi hem tomhänta. Inget år har den vuxit på samma plats som året innan.
Alla har funnits vid gamla tallar med bar mark (dvs barrtäckt utan blåbärsris etc), halvskuggigt, uppe på åsar eller en bit upp på åsen (inte nere i botten av dalar o dyl).
Korallticka, en eksvamp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.