0 4196 visningar

17 svar

Blomkålssvamp

Per-Anders Gunnarsson

20 aug 2006 kl. 13:09

Jag och frugan var ute i skogen idag och hittade en blomkålssvamp i storleken 25x25 cm (c:a 1 kg se bif.bild). Det är första gången vi hittat denna svamp och har hört att den skall vara utsökt god. Därför undrar vi om någon kan ge oss råd om hur vi skall tillaga den. Behöver den förvällas? Kan den frysas? Kan den förväxlas med giftiga arter? Vi vore mycket tacksamma om någon kunde ge oss svar (gärna snabbt).

0

hanzzon

20 aug 2006 kl. 13:15

kolla i databasen. där står allt nödvändigt att veta. sedan kan du kolla in recept under rubriken recept.
mvh

0

Erik Ekholm

20 aug 2006 kl. 13:15

Grattis! Det brukar rekomenderas att sänka ner den i kallt vatten för att skräp och kryp ska flyta upp till ytan. Svårrensad. Behöver ej förvällas. Går att frysa men det sägs att den tappar smak av det, godast färsk alltså.

0

hanzzon

20 aug 2006 kl. 13:16

glömde att grattulera till fyndet. jag har bara hittat den en gång. vi stuvade den som pasta.
mvh

0

Birgitta D

21 aug 2006 kl. 21:07

Sänka den i vatten är bra. Tillsätt gärna lite ättikssprit så flyter ohyran upp.

0

Bo E

22 aug 2006 kl. 15:29

Hittade idag en ungefär lika stor blomkålsvamp i skogen mellan två bostadsområden i utkanten av staden Örebro.
Lite jord och barr i vindlingarna.
Tänker ta med den hem till kvällen och göra vattentrixet.
Tack för rådet om ättiksprit!
Tar den inte smak av det då?
Ättika i svampanrättning låter inte så gott.

0

MariaB

22 aug 2006 kl. 21:28

Jag har läst någonstans att det fungerar med saltvatten också.

-Jag vill också hitta en blomkålsvamp.
Kom på det perfekta stället där den skulle växa, koncentrerar mej hårt varje gång jag går dit , men neeej då....fungerar inte.

0

Birgitta D

22 aug 2006 kl. 23:30

Du får väl sjölja den ordentligt efteråt. Dessutom behöver du inte så mycket ätika.

0

Ona i Småland

23 aug 2006 kl. 06:41

Blomkålssvampen går utmärkt att torka och själv tycker jag att smaken framträder bättre med denna metod!

0

Affe

24 aug 2006 kl. 23:22

Hämtade 2 st idag.
Får prova att torka och frysa för att se vilket som blir bäst.
Självklart blir det en del “färsk” i morgon också.

0

Bo E

25 aug 2006 kl. 11:08

Den blev mycket god som stekt i smör till en kötträtt.

Andra halvan blev en god pastasås.

Hittar jag fler så vore det intressant att testa torkning.

Tack för tipset om saltvatten istället för ättika!

Nu fungerade det med vanligt vatten och rätt lång blötläggning också!
Den var ganska ren inuti faktiskt.

0

Lena M

25 aug 2006 kl. 12:28

På vilken typ av mark är lämpligast att leta på ?

0

Tina Nordberg

25 aug 2006 kl. 14:00

Tallskog. fuktig sådan,  även ibland vid lärkträd. Den lever som parasit på trädets rötter o skapar brunröta. Men ack så underbart gott.

0

Affe

26 aug 2006 kl. 01:15

Lena, dom 3 jag hittat har varit i blandskog med merparten gran. Den första jag hittade växte vid något som knappt liknade så mycket som en stubbe….

Dom senaste fann jag invid varsin rejäl tall.

Så bara ut och leta.

0

Lena M

26 aug 2006 kl. 07:36

Är snart på språng !

0

Joppe

2 sep 2006 kl. 18:43

Återkommer de på samma växtplats nästa år?
Jag o barnen har varit ute de senaste två åren i tallskogen på Österlen och plockat flera blomkålssvampar varje år. Idag kom vi hem tomhänta. Inget år har den vuxit på samma plats som året innan.
Alla har funnits vid gamla tallar med bar mark (dvs barrtäckt utan blåbärsris etc), halvskuggigt, uppe på åsar eller en bit upp på åsen (inte nere i botten av dalar o dyl).

0

Blomkålssvamp?

Nyfiken

22 sep 2019 kl. 21:51

Tjörn bredvid en ek

0

JanAUppsala

22 sep 2019 kl. 22:12

Korallticka, en eksvamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone