Ja, som rubriken säger, vad har temperaturen för betydelse när man torkar svamp?
Jag ser att alla pratar om att den inte ska överstiga 50 grader, men kan inte hitta svaret på varför.
Vad händer om man torkar i högre värme? Hur ser/känner man igen tecken på att svampen då blivit dålig (om den nu skulle bli det)?
Skulle vara tacksam om ni kunde sprida lite ljus i frågan.
Om svampen får för hög värme medan det finns vätska kvar blir den nästan som förvälld istället för att torka.
För hög värme på redan ganska torr svamp leder till att svampen bränns och blir brun.
Ett recken på att svampen blivit dålig är att det luktar illa, svartnar, möglar eller börjar krypa larver i dem.
tack för ditt svar Tina.
Hmm.. men det här med “för hög” värme känns fortfarande lite luddigt.
Är tanken att svampen på något vis skulle bli tillagad vid en temp på ca 60-70 grader eller?
Borde inte eventuella larver definitivt “gå åt” i processen om man brassar på lite för mycket..?
Samma sak med mögel väl.. om det är torrt eller “övertorrt” borde ju fukten ha försvunnit och därmed mindre risk för mögel..?
hmm..fortfarande inte riktigt med på noterna ;)
Någonstans, vid någon temperatur, går gränsen för när en svamp torkar och när den blir tillagad. Och nu verkar det vara vid 50 grader. Någon/några har antagligen provat sig fram. När jag måste använda varmluften så har jag den på 45, är svampen mycket blöt börjar jag på 40 grader. Torkning är ju en relativt långsam process - jämfört med tillagning. Jag torkar inte för att ta död på larver, de borstar jag bort (räknar jag med i alla fall) innan torkningen.
Tack för svaret nina.
Jo, men det är väl kanske det som är den springande punkten här, denna “någonstans”-temperatur och att den “verkar” vara vid 50 grader..
Jag har t ex sett att OBH-Nordicas frukt och svamptork lätt springer iväg i temperaturväg. Om locket tillåts vara på (även med öppet spjäll) så glider tempen upp mot 70 grader. Utan lock ligger den väl i trakterna runt 45-50 grader.
Så hur skulle man då kunna se eller känna att svampen tagit skada av den höga temperaturen? (bortsett om den missfärgats förstås)
Borde inte svampen vara ok om den beter sig som den ska när man lägger den i vatten igen (återtar formen och spänsten)?
ps. givetvis torkar jag inte svampen för att bli av med larver :), det var en replik på första svaret i tråden.
70 grader låter högt, men kanske det är sådan luftgenomväxling att det funkar ändå? Eftersom många använder den så är det säkert OK. När man använder ugn måste man ju ha luckan öppen en bit, men det motsvarar kanske inte en luftig tork i alla fall.
Om du inte litar på en tork så använd varmluftsugnen istället.
Att svamparna tagit skada märker man framförallt på att de blir svarta. Blir de tillagade istället för torkade blir de också sladdriga.
ok. Så då borde man ju helt enkelt kunna dra slutsatsen att så länge svampen;
1. Är torr (kan brytas el. smulas sönder)
2. Inte antagit en annan färg,
så är de i fin form..?
Orsaken att jag frågar är att jag har en OBH-tork och tycker att den fungerar bra bortsett tendensen att den blir lite varm, men om det inte skadar svampen så borde det ju helt enkelt vara bra med hög temp = kortare torktid.
Till saken hör att jag endast kört trumpeter i den (både röd-gula och svarta) och de är ju så tunnköttiga att de torkar rätt snabbt,det kanske minskar risken att de ska hinna ta skada i den högre temperaturen..
Om någon annan har andra teorier kring tork-temperaturer så är fria spekulationer, chansningar och erfarenheter välkomna i tråden! :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.