0 483 visningar

6 svar

Aprikosfärgad kantarell

Kapten Hammock

17 sep 2009 kl. 22:03

Hittade några märkliga kantareller idag. Trodde först att det var narrkantareller, för formen påminner om dem.
Spenslig fot. Färgen mycket mer åt aprikos/orange än “normala” kantareller. Luktar som vanlig kantarell. Växte bland hassel och ek.
Vanlig C. cibarius eller ngt annat? De kanske ser ut så när de växer med hassel? (Inte mina vanliga kantarellmarker…) Ett tag var jag inne på C. friesii, men åsarna har samma färg som resten av svampen.
“Normal” kantarell till vänster, “märklig” till höger.

0

Tony S

17 sep 2009 kl. 22:11

Jag tror den högra är C. friesii. Fint fynd. :)

0

Kapten Hammock

17 sep 2009 kl. 22:21

Där ser man. Fast när jag sökte info om den verkade de flesta vara rörande överens om att åsarna ska vara ljusare än resten, och några sådana tendenser ser jag inte på de här.
Den tycks iaf inte vara vanlig här. (Vänersborg)

0

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 22:27

ska du till museét i uddevalla i helgen K Hammock ? Jag tänkte hänga på låset på lördag

0

Kapten Hammock

17 sep 2009 kl. 22:31

Nä, jag missar tyvärr det, för då är det dags för den årliga lerduvejakten i de djupaste dalslandsskogarne.

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 22:56

Hm? ska man börja syna gulisar nu oxå?
Nä tror inte det.

0

Nina H, Sthlm norr

17 sep 2009 kl. 23:26

Under en stor gran i en liten skogsdunge nära mig växer varje år mellan 5 - 7 kantareller som alla har en lite rosaaktig ton. Jag har tolkat det som att det är något i marken som svampen suger upp med vattnet som gör färgen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone