0 971 visningar

20 svar

Goliatmusseron?

Js

17 sep 2009 kl. 22:42

Har väl på känn att det inte är det, men kan inte sluta undra.

Fanns i mängder och vore kul om det är Goliat.

0

Lulebo

17 sep 2009 kl. 22:47

Det är systerarten till goliatmusseron - kragmusseron. Anses inte ha något värde som matsvamp.

När goliatmusseronen är på väg att sluta växa för säsongen brukar kragmusseronenn dyka upp.

Vart i landet har du hittat dem?

0

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 22:47

ser ut som kråsmusseron goliat har glesare skivor

0

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 22:49

oj jag sa nog fel namn krås, krag ???

0

Lulebo

17 sep 2009 kl. 22:51

Kragmusseronen hette tidigare halskråsskivling (om jag nu lärt mig brätt) (kallas av många nu för kråsmusseron). Det handlar om samma art.

0

Lulebo

RÄTT - ska det givetvis stå!

0

Js

okey, vad synd! Fast det kändes som att det inte riktigt stämde med lukten.
Dem är plockade borta hos “lillebror” aka Boden.

0

Irene A

17 sep 2009 kl. 22:52

Kråsmusseron är det rekommenderade namnet på Tricholoma focale. Det är vad jag skulle kalla dem också.

0

Js

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 22:53

i bland saknar jag Boden….uppväxt i Harads hoppas ni hittar mängder där uppe i mina gamla marker
Just nu Bohuslän

0

Js

Lulebo

17 sep 2009 kl. 22:56

Hittade lite bilder på goliat, om du vill jämföra.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2007/11/goliatmusseron-2007.html

0

Birgitta F

Js

17 sep 2009 kl. 22:58

Vilket sammanträffande, ska nämligen till harads (kvarnå) till helgen och plocka svamp/jaga älg. Vad skrämde iväg dig från denna pärla?

0

Birgitta F

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 23:02

dom kalla vintrarna och svidon ska du till kvarnå,  då kommer du hitta mängder med fjällig taggsvamp iaf
har tillbringat 40 år där uppe enough is enough

0

Js

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 23:03

glömde pepparriska i mängder

0

Lulebo

Js

17 sep 2009 kl. 23:03

Tack för bilderna. Skulle bra gärna vilja hitta dem där rackarna. Egentligen så går det inte att missta sig på goliat, men jag ville så gärna….

0

Lulebo

17 sep 2009 kl. 23:07

På tallhedarna kring Harads vet jag att det hittats gott om goliatmusseron vissa år. Ta och ge dig ut och leta i mitten eller slutet på augusti så hittar du nog goliat.

0

Birgitta F

Js

17 sep 2009 kl. 23:07

Sant! Om 20 år så är man nog inte kvar här själv heller. fjällig taggsvamp växer som ogräs i boden också.

0

Birgitta F

Morgan

17 sep 2009 kl. 23:09

“anses inte ha något värde som matsvamp”
För 10år sedan ansågs inte goliaten ha någon värde som matsvamp i sverige heller (utom hos några få). Sparksvamp har jag hört den kallats.
Knappt nämnd i svampböcker ens.
Hur är det med denna svamp?
Är den oätlig? Giftig?
Nån som smakat?

Nån som vet?

0

Js

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 23:10

Ser du en goliat så vet du det på 20 meters avstånd adrenalinkicken var enorm för mig här nere sen att jag och svampnörden bert karlsson hamnade på samma sida var väl skitkul

http://www.gt.se/1.1673475

0

Morgan

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 23:20

När du väl har den i näven så vill du inte släppa den ..jag har plockat 3 själv fått en 4:de till skänks.
Den ger dig en sån smak-doft-kick så det går inte sluta lukta
det är allt jag kan säga
Bättre än mandelriska
hittar inte ord längre
hoppas du hittar den då förstår du

0

Birgitta F

Morgan

17 sep 2009 kl. 23:32

Ja! Jag vill verkligen hitta goliat, och har frekventerat kolmårdsskogarna flitigt i mitt sökande, utan framgång =(. Men jag ger inte upp, vill också ha den känslan!!

0

Morgan

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 23:36

jag unnar dig verkligen den känslan jag har letat plockat svamp i snart 45 år när man väl ser det man vill finna så är känslan beyond

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone