Så pessimistisk som “en gång på tusen” tycker jag inte alls att man ska vara.
Det finns goda chanser att sprida svamp på det sättet om platserna är väl valda. Kantareller tror jag tar ganska många år på sig, men det är klart att man ska prova. Renset är gratis, nästa gång man går ut får det följa med. Det är bättre än att slänga det i soppåsen.
Det funkar ganska ofta, särskilt om man låter lämpliga medhjälpare; sorkar, möss, sniglar, grisar m.fl. hjälpa till med sporspridningen genom att äta upp och skita ut, ofta på mycket bra platser, t.ex. en bit under jord, närmare rötter etc. Det finns redan en hel del skrivet om detta på Forumet, helt sant av mig, måhända mindre av andra!
Brukar oftast slänga svamprenset tillbaka i skogen.
Håller på att testa något nytt i år. Jag stoppar kantarellrenset i vattenkannan, fyller upp med vatten och skvättar ut det i skogen.
Sen hur många år det tar innan man ser om det funkar det vet jag inte, men jag antar att det tar många år.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.