0 381 visningar

10 svar

Vad ska jag tro???

anithau

17 sep 2009 kl. 23:32

I dag besökte jag ett svampställe som jag plockat trattisar och gulisar under ca 5 års tid.
Jag har gått igenom lokalen kors och tvärs, upp och ned.

Så idag, kommer jag till en liten plätt med ormbunkar, fuktigt och mitt framför mina ögon ser jag rödgul trumpetsvamp, ca 15 st i varierande storlek.

Hur kan det gå till? Hittade inga fler, det är ingen myr el kärr.
Såg inga tecken på att det var länsat. Kan det bara vara en liten plätt med några få el kan jag förvänta mig att ska finnas fler - till nästa säsong.

Tacksam för respons.

0

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 23:39

vart 6:e år sägs det..då exploderar dom

0

Bengt Sandh

17 sep 2009 kl. 23:41

...och då gäller det att ta betäckning och hålla i hatten!

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 23:41

Vissa år stämmer inget!
Idag när jag låg på backen och plåtade ramarior, så hade jag slemmurklingar i höger öra!! i bokskogen, kruttorrt?

0

Bengt

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 23:45

Vilken hatt ???

0

zingo

17 sep 2009 kl. 23:56

0

Bengt

Bengt Sandh

18 sep 2009 kl. 00:11

Oj, jag halkade visst på tangenterna. Jag skrev “hålla i hatten” men jag menade “hälla i vatten”.

0

anithau

18 sep 2009 kl. 07:38

Jag är faktiskt seriös i min fråga.
Bengt, du kan väl hålla i fingrarna i stället.
Nog för att du är rolig, men inte alltid.

Jag ska hålla koll på stället.

0

Irene A

18 sep 2009 kl. 08:13

Jag skulle inte förvänta mig att hitta dem varje år i fortsättningen. Det här verkar vara ett bra år för alla slags kantareller.

Det kan vara ungefär som med kruskantarellfläcken som vi hittade 2005. Den har vi kollat varje år sen dess, och den har varit tom i tre år. I år visade de sig igen på exakt samma yta.

Det visar i alla fall att de finns där, även om de inte syns. Det där är ett dilemma för inventeringar av just svampar, eftersom det gäller att hitta dem, inte bara vid rätt tid - man måste pricka in rätt år också.

0

anithau

18 sep 2009 kl. 08:20

Ursäkta mig, jag missade att tacka för Er respons.

Irene, jag håller med dig. Det blir till att kolla varje säsong.
Jag har noga zoomat in stället.

0

Lilla My

18 sep 2009 kl. 08:25

Har samma erfarenhet av kantarellsvampar, vissa år kommer de starkt, däremellan kan de nästan utebli på vissa ställen. Konstigt, men även några av mina “pålitliga” lokaler har varit torrlagda eller gett lite resultat i år, fast det varit överflöd i det stora hela.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone