0 376 visningar

9 svar

Rapport Ramkvillaskogarna

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 09:10

Har varit en runda på småländska höglandet, första dagen blev det en sväng ner mot (utgår från Nässjö)Ramkvilla och de kalkrika och skiffer berggrunderna. Försökte ta mig till de sluttningar som inte vätter mot söder. Kan meddela att i detta kuperade område var det TORT, snustorrt endast i några sänkor ner mot kärr fans det lite fukt och där stötte jag på några kantareller och ett litet bestånd av Rödgul trumpetsvamp. Men först lite interiörbilder och ett väsen, typ trollget

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 09:13

Bilder på Kantarell, Rödgul trumpet och så en som växer i en skiffer slagghög, är det någon som vet vad det är för art?

0

Lena M

18 sep 2009 kl. 09:15

Oj vilket häftigt stup är det inhängnat ? Jag tänker på både djur och människor som kan dråsa ner.
Ja det börjar bli torrt i markerna och arterna avtar för var vecka.

0

BEnny

18 sep 2009 kl. 09:28

Jädrans, (vill inte svära offentligt). klockren get.

//Benny

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 09:33

Vet inte vad som hände med bilderna på Kantarellerna och trumpeten men gör ett nytt försök. Ja, så klart är det staket runt dagbrotten man kan ta sig in i dagbrotten via en gruvgång så bilden på garnen och klippväggen är tagen nere i brottet.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 09:47

Denna hittade jag nere på botten av skifferbrottet, någon som vet vilken art det är? Sista bilden på en som växer med Hassel och Ek. Jag var på flera ställen där biotopen var så klockren för beskriven växtplats för Svart trumpet men inte ett spår av den delikatessen:(

0

Irene A

18 sep 2009 kl. 10:09

Den första är en grynskivling, osäker på om det är ockragul (Cystoderma amianthinum) eller gulköttig (C. jasonis).

Den andra liknar piggtråding.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 10:18

Hej Irene A! Klantigt av mig att inte numrera serierna som jag brukar. När du säger den “första” menar du då den i andra inlägget (kasntareller och trumpet serien) eller den som handlar om “nere på botten” ?

0

Irene A

18 sep 2009 kl. 10:22

Sorry, jag missade den första du frågade om, förmodar att det är violett sidentråding. Får du ihop svaren med svamparna då?

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 10:47

Javisst, nu är allt klart som korvspad. Tack för hjälpen Irene A.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone