0 499 visningar

23 svar

Rapport Småländska höglandet

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 09:52

Efter Ramkvillaskogarna blev det en tur till ett område straxt öster om Nässjö. Hittade ca. 3 kg små trattisar och så en del roligheter och ? så klart. Serie 1. Interiör och 2 svamparter, vilka?

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 09:57

Så en vad jag tror är Krusig trumpetsvamp Pseudocraterellus sinuosus och så en fingersvamp, tyvärr blev det bara en bild som blev bra, men är det ändå någon som kan säga vilken det är?

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 09:59

Serie 3. En liten “blå” som växte på gravfältet men vad är det för en?

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 10:06

Serie 4. Jag hoppas att detta är en Aspticka, vi har ju inte så mycket Asp här nere i skåne så det fick bli småland för att hitta den.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 10:08

Serie 5. En ticka på murken Björk men vad är det, jag har ingen aning. Hjälp!

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 10:09

Serie 6. Ticka på gran, har ingen aning här heller, så lite hjälp hade inte skadat.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 10:11

Serie 7. En saffransfärgad skönhet som jag inte har koll på. Mycket man inte kan, så hjälp även här.

0

Bo E

18 sep 2009 kl. 11:44

Väldigt bra bilder!

Vyn över gravfältet är imponerande! Vilket av alla de småländska är det?

Många svåra svampar. Jag gissar i alla fall lite…i ungefärlig turordning

busksvamp
kruskantarell (finns det en krusig trumpet?)
spindlingar, kanske den andra är eldspindling?
Gissar ametistskivling på den blå, fast skivorna verkar lite för ljusa…kanske blir de blåare med åldern?

Tickorna får du säkert svar på av de som kan dem bäst.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 15:55

Hej Bo. Här är lite om gravfältet (Nässjö kommun)

Gravfältet i fagertofta är ett ovanligt omfattande gravfält från yngre järnålder, sannolikt 400-800-talen e.Kr. Dessutom är gravfältet ett av de större och variationsrikaste i landet från denna tid. På gravfältet finns ett 30-tal stensättningar, bl.a. en treudd med två stora mittstenar, 13 domarringar med sju eller nio stenar i vardera, en rund stensättning med sex 4-stenar som ser ut som dösar, samt ett stort stenröse. Lämningarna ligger i björkbevuxen ängsmark och gör ett stilfullt intryck. I bergssluttningen ovanför rinner en källa upp, som troligen varit en gammal offerkälla. Uppe på själva bergåsen har man funnit gravrösen av äldre härstamning. Området ingår i en kulturmiljö, som klassats som riksintresse för kulturvården.

Ja det finns en krusig trumpet med det latinska som jag skriver. Och nej ingen Ametist. Väntar med spänning på fler förslag.

0

Karl S

18 sep 2009 kl. 15:59

Spindlingarna:
1.2 Cortinarius brunneus, umbrasp. i torrt tillstånd.
1.3 behöver närmare undersökas. Verkar för tunn för C. limonius och C. orellanus.  Vilken typ av skog?  Storlek?

3: en nopping i närheten av Entoloma chalybæum.

7: Pluteus leoninus

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 16:11

Hej Karl S!
1:3 . ca: 10-12 cm hög, hattdiam. ca: 5-6 cm. i gammal granskog med inslag av som du ser vitmossestråk/partier troligen äldre brukad mark, tippar oxå på rätt lågt PH. Dessa växte i vitmossa.

0

Robban O-Hamn

18 sep 2009 kl. 22:20

Du får förlåta mig lite JAS, men har varit 4 dagar på Barsebäck nu och det finns jävl… schysta firrar där.
Tror det är Tjockläppad Mullte, är det något du vet om. Ska ner igen Söndag. Ska jag ta med spöt tycker du.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 11:08

Jäklar annammat Robban, du ringer mig så tar jag med mig spöna så ses vi. Ja det är den medelhavslevande multen som är här pga/tackvare;=) barsebäcksvärkets varmvattens utsläpp borde vara samma vid oskarsamsskiten!?:( RING MIG!!! jag är just nu vaken men det dansar en massa tomter på loftet men det är så klar självförvållat, tjoohooo:))

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 11:17

Är det inga fler som har något att tillägga, är det inga ticknördar vakna är det så att skogen drar!!. Nähää sitter ni inte hema vid datorn? Här är det så jäkla torrt så det är inte lönt att ge sig ut på svamp jakt:(

0

Robban O-Hamn

19 sep 2009 kl. 11:36

Måste kolla bara om man får fiska på området. Men pratade med en kille där som visade mig var dom finns utanför med. Är så jäkla sugen på att prova disse firrar.

0

Irene A

19 sep 2009 kl. 11:37

Ett försök då:
1:3, toppig giftspindling
2:3, ingen fingersvamp i alla fall. Jag funderade på någon Thelephora-art, men har blivit lurad av såna tidigare, det kan inte vara en ovanligt tät tuva med gamla kruskantareller..?
4, aspticka, ja
5, björkeldticka, Phellinus lundelli, kanske
6, klibbticka

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 12:15

Skit oxå! Jag trodde på en fingersvamp, inget märkvärdigt i mina ögon, eftersom jag inte är “nörd” på dem just nu!?:) så jag tog inget kollekt på “fingersvampen”, den växer i kanten av grusvägen vid hassel och gran, den var “stabil” i konsistensen som en fingersvamp, jag låg faktiskt på alla 4ra och luktade på den och den påminde om trattisar i lukten!. Vad säger du /ni om krustrumpeten då? Tack för hjälpen föresten Irene A och som jag skrev i en annan av mina trådar, ju mer man ser och hittar ju mer ? blir det som nu med Eldbjörkticka, något jag inte mig veterligen varken har sett eller hört om här på forumet?=)

0

Irene A

19 sep 2009 kl. 12:27

Jag är lite fundersam på krusisen. Kan det vara så att den har varit ännu gulare och har svartnat, så att det rentav är svartnande kantarell..?

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 13:56

Tja Irene A, jag har ingen aning men jag har ett kollekt som Sven-Åke får kolla på när han har tid, han håller väl på med svamputställningen på Fredriksdals friluftsmuseum här i HBG för tillfället tror jag.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 14:07

Jag har funderat lite oxå men nu angående klibbtickan, den liknar ingen klibbticka som jag sett tidigare. Finns det någon annan det kan vara? har du/ni något annat förslag på 1:3 och påden här soppen som växte i storgranskog i vitmossa.?, intill den brunröda 1;3an?

bonus bild till alla svampnördar som hänger här:)

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2009 kl. 14:41

En ljus sammetssopp. Jag hittade nästan likadan i betesmark i går.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 14:49

Tack Jan A. I morgon eller i nästa vecka skall jag kruka några chilli plantor, det blir 3 eller 4st, inga frukter i år, det höll på att gå åt pipsvängen. Jag fick in snigeljäklarna för första gången i våras och innan jag upptäckte dem under odlingsväven så hade de käkat upp en massa roliga saker, grrrrrrr(: Hur gick det med vinet?

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2009 kl. 16:55

Det blir kraftig beskärning efter skörden som pågår ännu någon eller några veckor. Jag har tyvärr inte klarat av att sköta “vingården” ordentligt på några år, men i höst och i vår kommer det att hända saker! Vi hörs om detta.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 17:05

Jag har “Flyttat” mitt vin från kuvösen ut i skyddat läge i trädgården, mitt “medelhavsfikon klarade det fint i vinter utan täckning men nu har jag skaffat lite tjockare markväv att täcka med i vinter så det lär nog gå bra. Funkar det ok med höften, det verkar ju som om du ränner runt lite i skogarna i alla fall. Ha dé vi hörs.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone