Väldigt bra bilder!
Vyn över gravfältet är imponerande! Vilket av alla de småländska är det?
Många svåra svampar. Jag gissar i alla fall lite…i ungefärlig turordning
busksvamp
kruskantarell (finns det en krusig trumpet?)
spindlingar, kanske den andra är eldspindling?
Gissar ametistskivling på den blå, fast skivorna verkar lite för ljusa…kanske blir de blåare med åldern?
Tickorna får du säkert svar på av de som kan dem bäst.
Hej Bo. Här är lite om gravfältet (Nässjö kommun)
Gravfältet i fagertofta är ett ovanligt omfattande gravfält från yngre järnålder, sannolikt 400-800-talen e.Kr. Dessutom är gravfältet ett av de större och variationsrikaste i landet från denna tid. På gravfältet finns ett 30-tal stensättningar, bl.a. en treudd med två stora mittstenar, 13 domarringar med sju eller nio stenar i vardera, en rund stensättning med sex 4-stenar som ser ut som dösar, samt ett stort stenröse. Lämningarna ligger i björkbevuxen ängsmark och gör ett stilfullt intryck. I bergssluttningen ovanför rinner en källa upp, som troligen varit en gammal offerkälla. Uppe på själva bergåsen har man funnit gravrösen av äldre härstamning. Området ingår i en kulturmiljö, som klassats som riksintresse för kulturvården.
Ja det finns en krusig trumpet med det latinska som jag skriver. Och nej ingen Ametist. Väntar med spänning på fler förslag.
Jäklar annammat Robban, du ringer mig så tar jag med mig spöna så ses vi. Ja det är den medelhavslevande multen som är här pga/tackvare;=) barsebäcksvärkets varmvattens utsläpp borde vara samma vid oskarsamsskiten!?:( RING MIG!!! jag är just nu vaken men det dansar en massa tomter på loftet men det är så klar självförvållat, tjoohooo:))
Ett försök då:
1:3, toppig giftspindling
2:3, ingen fingersvamp i alla fall. Jag funderade på någon Thelephora-art, men har blivit lurad av såna tidigare, det kan inte vara en ovanligt tät tuva med gamla kruskantareller..?
4, aspticka, ja
5, björkeldticka, Phellinus lundelli, kanske
6, klibbticka
Skit oxå! Jag trodde på en fingersvamp, inget märkvärdigt i mina ögon, eftersom jag inte är “nörd” på dem just nu!?:) så jag tog inget kollekt på “fingersvampen”, den växer i kanten av grusvägen vid hassel och gran, den var “stabil” i konsistensen som en fingersvamp, jag låg faktiskt på alla 4ra och luktade på den och den påminde om trattisar i lukten!. Vad säger du /ni om krustrumpeten då? Tack för hjälpen föresten Irene A och som jag skrev i en annan av mina trådar, ju mer man ser och hittar ju mer ? blir det som nu med Eldbjörkticka, något jag inte mig veterligen varken har sett eller hört om här på forumet?=)
Jag har funderat lite oxå men nu angående klibbtickan, den liknar ingen klibbticka som jag sett tidigare. Finns det någon annan det kan vara? har du/ni något annat förslag på 1:3 och påden här soppen som växte i storgranskog i vitmossa.?, intill den brunröda 1;3an?
bonus bild till alla svampnördar som hänger här:)
Tack Jan A. I morgon eller i nästa vecka skall jag kruka några chilli plantor, det blir 3 eller 4st, inga frukter i år, det höll på att gå åt pipsvängen. Jag fick in snigeljäklarna för första gången i våras och innan jag upptäckte dem under odlingsväven så hade de käkat upp en massa roliga saker, grrrrrrr(: Hur gick det med vinet?
Jag har “Flyttat” mitt vin från kuvösen ut i skyddat läge i trädgården, mitt “medelhavsfikon klarade det fint i vinter utan täckning men nu har jag skaffat lite tjockare markväv att täcka med i vinter så det lär nog gå bra. Funkar det ok med höften, det verkar ju som om du ränner runt lite i skogarna i alla fall. Ha dé vi hörs.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.