0 1089 visningar

13 svar

Syltade trattisar

Mia

18 sep 2009 kl. 12:13

Jag letar efter det ultimata receptet på syltade trattisar så vad är era erfarenheter?
Jag vet att smaken är olika men det vore kul att se vilka varianter på kryddning ni har testat.

0

nikke småland

18 sep 2009 kl. 23:36

Lag:
1 l vatten
1 kg socker
1/2 l ättikssprit
1 bit muskotblomma
2 hel kanelstång
2 bitar hel ingefära

Gör så här:
Lägg alla kryddor i en liten tygpåse och koka upp lagen tillsammans med tygpåsen!
Lägg i svampen och låt småkoka tills den blir lagom jag kokade mina typ en halvtimme .
Lägg upp i väl rengjorda burkar och häll över lag.
Hoppas det går bra!

0

Totte Gbg

19 sep 2009 kl. 09:06

Testade med kanel förra året men nja det var inte nåt för mig….detta tycker jag blir gott :D

Syltade Trattkantareller

5 liter trattkantareller
Lag:
2,5 dl ättiksprit
1 liter vatten
1 kg socker
½-1 tsk nejlikor hela
½-1 muskot blomma
en bit ingefära

Gör så här:
Koka upp lagen, den ska vara (klar) i med kryddorna.
Häll ner svampen koka upp o låt sen sjuda i 2 tim ca utan lock, ev kan man förvälla svampen innan den går i lagen.
Vid mindre svamp halvera receptet mot antal liter svamp.
Häll upp på rengorda burkar.

0

Mia

19 sep 2009 kl. 21:32

Tack för tipsen, läser man alla recept på nätet blir det en djungel.

0

Mia

3 okt 2009 kl. 22:52

Jag blev verkligen konfunderad när jag såg muskotblomman, är det bara ett litet flarn man använder?

0

Tina Nordberg

3 okt 2009 kl. 22:55

Muskotblomma tar lätt överhanden.
Så prova med lite.
Det är ju en smakfråga,jag gillar den inte.Föredrar nejlikor.

0

Mia

3 okt 2009 kl. 22:59

Det här är mitt första försök så jag vill ju gärna att det blir ätbart. Jag ska ha nejlikor i också så då provar jag med ett flarn.

0

Mia

Det här är mitt första försök så jag vill ju gärna att det blir ätbart. Jag ska ha nejlikor i också så då provar jag med ett flarn.

0

Mia

0

Mia

3 okt 2009 kl. 23:00

Hmm.. skumt

0

Okryddat

Erik Ekholm

4 okt 2009 kl. 18:04

När svampen har fin egen smak tycker jag det är synd att fläska på med kryddor. Jag har bara vitvinsvinäger, vatten, socker och lite salt.

Om jag skulle lägga in t.ex. tegelsopp så skulle jag förstås ha kryddor i.

0

Torrkade?

"JAS" Helsingborg

4 okt 2009 kl. 19:58

Har någon provat att göra detta på torkade trattisar och i så fall hur går man tillväga då? Torra trattisar i lagen eller skall man blöta upp dem först?

0

Torrkade?

"JAS" Helsingborg

6 okt 2009 kl. 18:16

Ingen som vet?

0

Birgitta D

6 okt 2009 kl. 18:25

Nä tydligen inte. Jag har syltat frysta trattisar som jag tinat men om du kan använda torkade som är torra vet jag inte, däremot går det säkert bra ed blötlagda. Fast å andra sidan blir de ju blötlagda i lagen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone