Jag hittade en del av dessa svampar i skogen idag. Som fullkomligt okunnig på svamp tog jag med mig boken, och jag tror att de kan vara antingen Tallblodriska eller Granblodriska, men är inte helt säker.
De växte ganska många under granar i skogen. En ljust tegelröd/gul färg, med ihålig fot. Men de “blöder” inte… Fast det stod i boken att de inte nödvändigtvis gör det om det varit torrt ett tag.
När jag skar i hatten och smakade lite var det en väldigt pepprig smak på tungtoppen som sitter i fortfarande efter flera minuter.
Vet någon vad det kan vara?
Svamp
Skäggriska ser det ut som, ska ha vit saft men kan vara torr. De växer gärna under gran också, men då finns det björk i närheten.
Man drar av skägget, delar svampen i bitar och kokar dem i mycket vatten i ca 10 minuter, kyler av i kallt vatten, pressar av så mycket vatten det går och använder sedan som vilken annan svamp som helst. De är rätt starka i smaken, lite köttiga så där i konsistensen och väldigt trevliga, tycker jag.
Din svamp ser lite ledsen ut, är det larver i den tro?
Jag plockar de små, klart rosa med inrullad hattkant, de är godast. Passar fint till svampfärs, bullar, biffar och sådant. Eller till en sås med hälften stekfläsk, hälften svamp. Avreds med vetemjöl och buljong eller mjölk och får puttra långe på svag värme. Saltas och peppras efter smak.
Eller till svampsallad. Kolla under recept här på guiden
Tack igen!
Jo, den är lite ledsen den där rackaren, men jag har en hel pappkasse full med gladare varianter. Vad roligt att jag kan använda dem till något!
Jag skall ta och koka av dem och sedan steka med smör tror jag… skall se om det blir gott till vildsvinsgrytan vi skall ha ikväll
Tack igen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.