0 486 visningar

9 svar

Blodsopp?

Per K

18 sep 2009 kl. 16:04

Hej Svampkunniga,

Hittade den här soppen idag som är lite röd-guldig på undersidan. Har letat runt och hittat som närmast att det kan vara en blodsopp? Någon som har en aning?

mvh Per K

0

Irene A

18 sep 2009 kl. 16:10

Har den ådernät på foten? Färgen känns inte riktigt rätt för blodsopp, den är mer lik eldsopp i mina ögon.

0

Per K

18 sep 2009 kl. 16:26

Hej Irene,

Den har inget ådernät vad jag ser. Däremot smä rödaktiga fläckar. Hatten blånar väldigt fort då man bryter den. Tror du den är värd att behålla eller?

mvh Per K

0

Birgitta F

19 sep 2009 kl. 00:03

jag skulle säga brunsopp
så här såg min blodsopp ut i fjol
när man skär i den blir den knallgul för att omgående bli grönsvart

0

Per K

19 sep 2009 kl. 10:23

Hej Birgitta,

Tankarna lutade lite åt det hållet med (pga den snabba blåfärgningen) även om jag inte sett sådan rödhet förut. Tror jag skall ta och tillreda den nu till frukost.

Per K

0

Tony S

19 sep 2009 kl. 12:34

Med orange rörmynningar bör det vara någon av de 2 arter Irene nämnde.
Det är möjligt att färgreaktionen i hattköttet är svag om det är en gammal fruktkropp.
Det kan vara klokast att avstå att äta denna.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 14:21

Nja inte brunsopp i alla fall, skulle nog tro mer på eldsopp. Va nu! jag har ingen bild på Eldsopp men på blod och brunsopp har jag.

0

buffy

19 sep 2009 kl. 14:51

Det är ingen brunsopp. Fruktköttet blånar inte på brunsopp, bara rörlagret. Jag håller inte med om att blodsopp blir grönsvart när man skär i den, mina blir mörkblå. Jag plockar ofta sådana. De har som fina röda prickar på foten, inte ådernät. Hatten brukar vara mörkbrun och sammetsaktig på unga ex, men mycket mer gulbrun och inte längre sammetsluden på äldre. Om du äter upp den, avstå från alkohol till ifall det nu ändå är en eldsopp.

0

klas jaederfeldt

19 sep 2009 kl. 22:30

det finns inga undersökningar som bekräftar att Eldsoppen skulle inte gå att äta ihop med alkohol. däremot skall den tillagas länge så giftet som den har som rå, försvinner

0

Per K

21 sep 2009 kl. 22:52

Jag käkade upp den (bakfull). Var lite osäker om det verkligen inte var en eldsopp men det gick finfint.

Per K

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone