Jag plockade på samma ställe förra året (första gången jag plockade arten) och då fram till att det borde vara druvfingersvamp. Jag stekte i smör och åt utan att bli sjuk i alla fall så det borde ju vara samma detta år.
Jag tyckte dock att dom var lite bleka i år och det var därför jag blev osäker och kollade bilderna här på svampguiden och blev ännu mer osäker.
Men som sagt, om dom växer på samma ställe och dom var smaskens förra året borde det väl vara samma.
klas kan du kolla min tråd här ?
har så svårt att förstå att detta inte är druvfingersvamp
http://svampguiden.com/forum/visa/161573
Jag kastade rubbet
Hej!
Enligt Johan Nitare växer bara den äkta R.Botrytis i ek och bokskog.
Den som växer i granskog är en annan sorts Botrytis,det lär finnas två arter att välja på!
Jag har känt doften och sett båda arterna,den äkta doftar helt annorlunda god doft fruktlikt,blomaktigt.Den som väver i granskog luktar mer kryddlikt,jag säger vitpeppar.
Just i år har de inte varit så “röda ” i fruktkropparna,men nedtill vid fotbasen är de små outvecklade grenarna “röda” när den blir gammal kan hela svampen bli röd nedtill vid foten.Och det är ingen druvfingersvamp,jag har studerat dem i 6 år nu och på flera växtplatser.
Birgitta läs mina inlägg i din tidigare tråd om fingersvampar!
Om ni vill kan ni kontakta Lennart S om han vill ha torkat material skickat till sig,för att se spridningen i Sverige.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.