0 642 visningar

10 svar

Druv- eller blek taggsvamp?

Staffan

18 sep 2009 kl. 20:13

Undrar om det vilken av dem det är?

Kan det vara druvfingersvamp

0

klas jaederfeldt

18 sep 2009 kl. 20:22

ja inte är det en taggsvamp

0

klas jaederfeldt

18 sep 2009 kl. 20:22

ja inte är det en taggsvamp

0

SK

18 sep 2009 kl. 20:27

ser ut som blek fingersvamp.

0

Staffan

18 sep 2009 kl. 20:32

Oops, menar förstås fingersvamp.

0

klas jaederfeldt

18 sep 2009 kl. 20:41

med de4 rödatopparna vill jag ha den till druvfingersvamp

0

Staffan

18 sep 2009 kl. 22:58

Jag plockade på samma ställe förra året (första gången jag plockade arten) och då fram till att det borde vara druvfingersvamp. Jag stekte i smör och åt utan att bli sjuk i alla fall så det borde ju vara samma detta år.

Jag tyckte dock att dom var lite bleka i år och det var därför jag blev osäker och kollade bilderna här på svampguiden och blev ännu mer osäker.

Men som sagt, om dom växer på samma ställe och dom var smaskens förra året borde det väl vara samma.

0

klas jaederfeldt

19 sep 2009 kl. 00:35

som ung är det röda fingertoppar på svampen, som äldre har dessa bleknat bort

0

Birgitta F

19 sep 2009 kl. 00:37

klas kan du kolla min tråd här ?
har så svårt att förstå att detta inte är druvfingersvamp

http://svampguiden.com/forum/visa/161573

Jag kastade rubbet

0

Staffan

21 sep 2009 kl. 09:16

De där ser ju precis ut som mina…

0

Elisabeth Jansson

21 sep 2009 kl. 10:56

Hej!
Enligt Johan Nitare växer bara den äkta R.Botrytis i ek och bokskog.
Den som växer i granskog är en annan sorts Botrytis,det lär finnas två arter att välja på!
Jag har känt doften och sett båda arterna,den äkta doftar helt annorlunda god doft fruktlikt,blomaktigt.Den som väver i granskog luktar mer kryddlikt,jag säger vitpeppar.

Just i år har de inte varit så “röda ” i fruktkropparna,men nedtill vid fotbasen är de små outvecklade grenarna “röda” när den blir gammal kan hela svampen bli röd nedtill vid foten.Och det är ingen druvfingersvamp,jag har studerat dem i 6 år nu och på flera växtplatser.

Birgitta läs mina inlägg i din tidigare tråd om fingersvampar!

Om ni vill kan ni kontakta Lennart S om han vill ha torkat material skickat till sig,för att se spridningen i Sverige.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone