Vi fick en korg full med Karl-Johan på en timme i regnet. Men också en hel del Citrongul Slemskivling. Vad gör man lämpligen med den? Jag har fått för mig att den är bäst som blandsvamp. Men vi har inte hittat några andra sorter vi kan, mer än Karl-Johan. Men kan man inte göra något med Slemskivlingen ensam?
prova med att göra en slemomelett.
nej skämt åsido, den smakar ok men slemmet skall givetvis bort innan den tillagas, smörstekes med salt och peppar.
sen ser jag ingen anledning till att vissa svampar skall behandlas som blandsvampar. då känner man ju inte vad de smakar.
Den citrongula slemskivlingen är en bra blandsvamp, men den innehåller oxalsyra. Undvik därför aluminiumkärl vid tillagning då det fälls ut aluminiumoxid vilken missfärgar anrättningen. Vad giftigheten av aluminium beträffar vet jag inte, men det ser inte trevligt ut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.