Svampar har många komplicerade dofter, som uppfattas olika av olika människor, och de kan skifta ganska mycket med svampens ålder också.
Jag tycker att det finns inslag av både mandel och anis hos champinjoner. Mer åt mandelhållet hos de odlade, och mer av anis hos de vilda, om de är riktigt fräscha - men aldrig så utpräglad anisdoft som hos en del andra svampar, t.ex. dofttrattskivling.
Det är sant att dofter uppfattas olika. Jag tycker t ex att champinjoner (i gruppen A. arvensis m fl) luktar varken anis eller mandel utan bittermandel. Det är ännu konstigare i så fall att böckerna inte kan skilja mellan mandel (som bara luktar svagt) och den helt andra lukten av bittermandel (bensaldehyd). Jag har aldrig känt någon anisdoft vare sig hos nyplockade eller sparade champisar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.