Svamp nr 2 är en klubbdyna.
I de flesta svampböcker hittar man den som Podostroma alutacea, men numera är den flyttad till släktet Hypocrea.
Det finns åtminstone två arter till (Hypocrea leucopus och nybergiana), men det här tror jag är den “äkta” alutacea.
Några myxomyceter har du ju där och jäklar jag blir lite avis. Kan vara någon Physarum men har aldrig sett dem i det orange stadiet. Hoppas du sänder bilderna till Uno, tog du kollekt? måste få veta:) Snygga bilder som vanligt NadaL och hoppas du får rätt art på klubborna oxå. Jag vill ha regn, inte + 20g och sol som det är nu, är jag knäpp eller?
Hanna, i den här tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=112990&fnr=1&sok=gifthätting&Start=0&Offset=50&7 skriver jag lite om gifthättingen “förr” m.m.
Du kan också söka på “gifthätting” i Forumet, så hiittar du mer.
Javisst har de egna namn men de är rätt svåra att bestämma utan mikroskopering och de flesta har inget svenskt namn, får se vad Uno svarar men han säger säkert samma som jag, det är troligen——- men det går åt att kolla i mikroskopet för att vara säker!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.