0 1536 visningar

9 svar

Skivling ?

joakim

19 sep 2009 kl. 18:39

Denna svamp hittade jag idag.
Det känns som sammet på hatten och luktar svagt skaldjur. Har vitt kött men det kommer ingen saft när jag skär i den. Den är mycket fast och kan bli ganska stor. Som liten har den en hinna under hatten- likt en liten champion, som sedan släpper och den blir kvar på stjälken.

?

0

gunhild Nordås

19 sep 2009 kl. 20:40

Kan det vara gyllenskivling?

0

Joakim

19 sep 2009 kl. 20:58

Är den giftig?

0

Helena i Lund

19 sep 2009 kl. 21:41

Det liknar iaf gyllenskivling. Det är en stor och ståtlig svamp, är dina det? I en av mina svampböcker,Lohmeyers, finns den med, och den räknas som ätlig, men doften beskrivs som blåsyra, hur nu det luktar? Ringen ska vara uppåtböjd, det ser den ut att vara på dina svampar. Ett annat kännetecken är att foten är svagt glänsande längst net, men eftersom du har skurit av foten går det inte att se. Vänta till någon av stjärnorna har tittat på dina bilder.

0

Joakim

19 sep 2009 kl. 21:54

Tack, jag har nu lärt mig en ny sort! Svamparna är mycket ståtliga och vackra. Jag vet inte heller hur blåsyra luktar….jag tycker de luktar skaldjur. Om jag visste med 100% att den var ätlig så skulle jag gärna vilja provsmaka för man blir verkligen sugen.Kul att hitta så fina svampar!

0

Lukt av blåsyra?

Karl S

20 sep 2009 kl. 09:43

Vi hade gyllenskivling, Phaæolepiota aurea, på tapeten häromsistens, men jag kan inte hitta tråden.  Blåsyra = cyanväte = HCN luktar bittermandel och är ett mycket starkt gift, liksom dess salter (cyankalium etc.).  Ph. aurea innehåller små mängder av cyanväte, så man bör vara försiktig och inte äta “för mycket” vad nu det kan innebära.  Den är i alla fall mycket god (lömskt god?  8=).

0

Anne17

20 sep 2018 kl. 14:53

Hittade många sådana igår. Jag trodde först det var rimskivling, fast den är lite för brun och ringen är ju inte vit. Den ser god ut och jag tycker den luktar ganska gott. Jag smakade lite av de stekt och den var jättegod!
Men nu när jag insett att det är gyllenskivling så slänger jag resten. Jag tycker den borde finnas markerad som tänkbar förväxlingssvamp till rimskivling. Kanske har den varit ovanlig men blivit vanligare?

0

mumrik

21 sep 2018 kl. 00:38

Varför ska du slänga den?  Den är ju ätlig och du tyckte den var god?

0

Jonet

21 sep 2018 kl. 10:35

Den rekommenderas inte som matsvamp längre både pga att den kan innehålla cyanväte men även höga halter av tungmetaller.

0

mumrik

21 sep 2018 kl. 18:07

Oj då. Och jag som aldrig fått smaka den.Cyaniden är jag inte så rädd för men jag visste inte det med tungmetallerna. Tack för upplysningen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone