0 531 visningar

7 svar

blek taggsvamp ?

bengt

17 aug 2003 kl. 19:05

hur lagar man till den

0

Annemarie

17 aug 2003 kl. 20:55

Blek taggsvamp är god på många sätt. Ett av mina favorit recept är att panera hattarna med ägg och ströbröd, salta, peppra och smörstek. Gott till potatis eller mos. Ett annat är Svamplasange se mitt recept i receptlistan. Lycka till

0

Gunilla Haglöf

17 aug 2003 kl. 22:33

I “Nya svampboken” står att Blek taggsvamp inte skall torkas den blir lätt besk då. Den går oxå att användas till ättiksinläggningar, insaltning eller mjölksyrejäsning. Allt enligt författarna. Själv brukar jag anrätta den som Kantarell.

0

Bo Reyer

18 aug 2003 kl. 21:07

Jag blandar den helt enkelt med kantareller, och ingen har klagat hittills!

0

Eva

19 aug 2003 kl. 17:13

Hej.
Jag brukar också blanda den med kantareller. Men jag tycker att det är viktigt at ta bort “taggarna” också.

0

Annemarie

20 aug 2003 kl. 15:07

Låt taggarna sitta kvar, där skall tydligen mycket av smaken sitta.

0

Eva

20 aug 2003 kl. 18:00

Hej Annmarie
Då skall jag pröva det nästa gång, men jag tycker det blir så, vad ska man säga, “grötigt”
Men jag ska testa nästa gång.

0

Susanne

1 sep 2003 kl. 20:45

jag brukar oftast ta bort taggarna på större exemplar av taggsvampar eftersom de är beskare än de mindre. Precis som här har påpekats finns det mest smak i taggarna vilket också är fallet hos skivsvamparnas skivor. Det är nog för övrigt en smaksak vilket man vill göra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone