0 426 visningar

27 svar

Vilken svamp drömmer du om att hitta?

Stefan i Småland

19 sep 2009 kl. 22:14

Efter mer än fem år av min svampkariär har jag ännu inte funnit någon Stolt Fjällskivling. Jag tycker denna svamp är så vacker och önskar att jag kunde hitta någon.

0

Gula

19 sep 2009 kl. 22:16

Jag drömmer om Goliat….

0

Tina Nordberg

19 sep 2009 kl. 22:19

Skulle hemskt gärna vilja hitta någon jordstjärna eller bombmurkla.

0

anithau

19 sep 2009 kl. 22:31

Jag skulle vilja hitta olika ätliga champinjoner.

0

zingo

20 sep 2009 kl. 01:35

Jag drömmer om att hitta blomkålssvamp den var en riktig höjdare

0

Ingemar

20 sep 2009 kl. 05:35

Goliatmusseron!

0

Evalda

20 sep 2009 kl. 06:44

Jag vill hitta och smaka blomkålssvamp. En kompis berättade att hon hade sett en jättefin förra veckan men lämnade den kvar i skogen!?

0

Helena i Lund

20 sep 2009 kl. 08:36

Det var en märklig kompis Evalda! ;) Jag vill också hitta blomkålssvamp, och rödgul trumpet! Har dansat runt tallar varje helg i flera veckor nu, men ingen tur än. Rödgul hoppas jag hitta nästa helg när jag åker till Närke, håll tummarna!

0

Grethe F

20 sep 2009 kl. 09:17

Rödgul trompet och trollhand i vinters sökte jag trollhand men lyckades inte hitta dom

0

Lena M

20 sep 2009 kl. 09:21

Lystickan, den lyser med sin frånvaro trots idogt sökande :)

0

Bo Reyer

20 sep 2009 kl. 11:50

Ser att flera drömmer om blomkålssvamp. Det finns (fanns en liten som står på tillväxt) i Sala, för ett par dagar sedan. Om någon som aldrig tidigare njutit av denna delikatess på bilavstånd från Sala så varsågod!

0

BEnny

20 sep 2009 kl. 12:24

En Karl-Johan vore min dröm. God rackare, Men verkar inte finnas här trots att den “ska” det ?

//BEnny

0

Callistrate

20 sep 2009 kl. 15:25

Trumpetsvamp drömmer jag om att hitta! Både svart och rödgul. Blomkålssvamp skulle också vara riktigt roligt att hitta.

0

Stefan hbg

20 sep 2009 kl. 20:05

En svamp i NV-skåne.

0

Grethe F

20 sep 2009 kl. 21:08

Den var god Stefan

0

Draken

20 sep 2009 kl. 21:18

drömmer om att hitta något, det är så torrt i skogen så efter flera timmars vandrig finns det bara lite på botten i svampkorgen som tidigare varit rågad.

0

Birgitta F

20 sep 2009 kl. 21:55

Instämmer med TS , men jag tror inte att den överhuvudtaget finns i mina trakter…men å andra sidan så finns ju goliat här (om än ett fåtal).
ps mina rodnande fjällskivlingar i komposten har inte dykt upp ännu. ds

0

Vilken svamp drömmer du om att hitta? Stefan

Helena i Lund

22 sep 2009 kl. 05:45

Ja du slog verkligen huvudet på spiken! Så erbarmligt tomt i skogen… jag menar skogarna, för det spelar ingen roll om man väljer bok, bland, tall eller granskog…. I söndags hittade jag en svamp, men det var i centrala Skåne, inte NV. Så nu är där också tomt. ;)

0

Lilla My

22 sep 2009 kl. 10:51

Den där taggsvampen som ser ut som en silverfärgad igelkott… vilken dröm!

0

MalinS

22 sep 2009 kl. 18:38

Jag drömmer om att hitta svart trumpet. Vilken märklig svamp!Ska finnas i mina trakter men lyckas aldrig hitta. Hittade däremot en stor, ensam och alldeles perfekt Stolt fjällskivling för några veckor sen. Dom är verkligen fina, det tog faktiskt emot att skära sönder den(efter att jag fotat den och beundrat en långt stund). Men det tog INTE emot att äta upp den när den väl låg på talriken. Lycka till, ge inte upp ;o)

0

svampstaff

22 sep 2009 kl. 18:59

igelkottstaggsvamp, igelkottsröksvamp och grenticka är mina drömmar.

0

Dieter Endom

23 sep 2009 kl. 11:46

Jordstjärnor av olika slag drömmer jag om. Tror att de är försmå att se för mig.

0

Lilla My

23 sep 2009 kl. 12:40

Dieter, om du får semestra på Gotland någon gång, rekommenderar jag ett besök på Laus Backar, där Jordstärna förekommer frekvent. Torrt, kalkigt och grunt jordtäcke kanske de gillar?

0

Dieter Endom

23 sep 2009 kl. 12:45

Lilla My, Tack för tipset.

0

Bo E

23 sep 2009 kl. 12:56

Av matsvamp är det nog goliatmusseronen som skulle vara mest spännande att hitta, men man kanske skulle bli besviken, eftersom den är så “överreklamerad” av japanerna??

...eller en sån här kanske?

macrobyte titans

0

Bo E

23 sep 2009 kl. 13:11

Streckmusseronen blev just nu ett hett objekt!

Musseroner överlag är jag obekant med utom de blå och vårmussen…

0

Rolf GT Olsson

23 sep 2009 kl. 19:40

Hej!
Jag har nästan alltid hittat dessa svampar i närheten av /direkt vid foten av brända stubbar/typ blixtnedslag och gärna pinnmo-alltså torrare tallåsar.
Lycka till!
RGTO

0

Ingvild

23 sep 2009 kl. 19:53

Saffransticka, det hadde vært ” a dream come true”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone