0 461 visningar

3 svar

Taggsvamp- ju mer röda desto mer beska?

joakim

20 sep 2009 kl. 00:11

Jag brukar plocka blek taggsvamp i Hälsingland. Där är de alltid bleka och smakar milt och gott. Däremot runt Stockholm och i Roslagen är den bleka taggsvampen betydligt mer orange/aprikosfärgad och betydligt mer besk i smaken.
Hur kommer det sig, kan det beropå färgen?
Jag förvånas över det goda omdömmet i svampböcker där den framstår som en läcker matsvamp.Skulle vara intressant att höra om någon annan har en likadan uppfattning och eller kan förklara eller tycker bara något.

0

Boman

20 sep 2009 kl. 00:37

Det är inte så att du hittat den Rödgula taggsvampen som är stor på många håll i år?
Har inte plockat så mycket Blek taggis på andra håll men en del ändå och har inte sett någon lokal skillnad. De skiljer sig åt i färg och storlek på olika håll i samma skog, tycker jag.

0

Evalda

20 sep 2009 kl. 06:54

Jag upplever att den blir “rödare” om det är torrt i markerna. Men det är en av mina favoriter vad det gäller svamp både i konsistens och smak. Lägger man den i en gryta så tar den inte över helt som t.ex kantareller gör.

0

Irene A

20 sep 2009 kl. 16:47

Joakim, jag har undrat över samma sak som du i många år. Det kanske ligger något i det som Evalda skriver, att de blir rödare och beskare i torr miljö, men jag får nästan en känsla av att det kan vara olika arter. De som vi hittar häruppe i Norrland i mossig granskog är oftast benvita, ibland med en aning orange ton på hatten, men lätta att skilja från de mindre och tunnköttiga rödgula taggsvamparna - aldig maskätna, aldrig beska.
De som vi hittar vid våra besök på Gotland är alltid mer orange, och växer dessutom i annan miljö, t.o.m. ute i en del lövängar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone