0 759 visningar

12 svar

För den tålmodiga

Lena M

20 sep 2009 kl. 09:29

är det snart dags att plocka tranbär! De är så fina i år såg jag när jag var uppe på myren efter de rödgula trumpeterna.
Trattkantarellerna är så gott som färdigtorkade på öppna platser, i skuggig skog fina.

tranbär

0

Grethe F

20 sep 2009 kl. 09:41

Vilken vacker bild Lena

0

Frida T

20 sep 2009 kl. 09:48

Vad gör man med tranbär? Har aldrig provat att äta tranbär..
Vet ju att Amerikanarna gillar dessa bär, men vad kan de användas till? Vackra är dom ju iallafall :)

0

Lena M

20 sep 2009 kl. 09:51

Vi äter dem som de är tillsammans med glass, lättvispad grädde och på toppen smulade maränger, för de är ju sura men nyttiga. Det nyttiga kanske förtas av det andra kaloririka :)
Tranbärsjucie kan man göra och jag förmodar att det går att göra sylt också.

0

Frida T

20 sep 2009 kl. 09:59

Det lät ju jätte gott! Surt bryter så fint mot det söta. Det ska jag nog våga mig på att prova. :)

0

Grethe F

20 sep 2009 kl. 10:11

Jag har sett tranbärsgele

0

Grethe F

20 sep 2009 kl. 10:12

Jag har sett tranbärsgele

0

Evalda

20 sep 2009 kl. 10:32

Vi längre österut äter frusna tranbär pudrade med florsocker och varm tjinuskisås som är en variant på kolasås till. Gott!

0

Joakim

20 sep 2009 kl. 10:34

Ett tips för en riktigt god dessert.
Gör en kolasås, ta ut de djupfrysta tranbären vänta 5 min häll seda den varma kolasåsen över tranbären och servera MUMS!
Det blir inte det minsta surt!

0

Jan A, Uppsala

20 sep 2009 kl. 11:10

0

Mikael i Norrköping/Östgöten

20 sep 2009 kl. 13:48

Vad vacker bilden på tranbären är Lena,
man kan vara lite försiktig när det gäller tranbär
ifall man använder sig av någon blodförtunnande medicin.

Aftonbladet kropp & hälsa hade en intressant artikel om
olika kombinationseffekter som kan uppstå,
där bl.a. grapefrukt och tranbär nämns.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5689065.ab

0

Jan A, Uppsala

20 sep 2009 kl. 14:02

I Johannes Glännmans tråd “Tranbärssaft” lämnade jag också detta recept:
“Ett annat - eller rättare sagt två användningsområden är att man kan göra mycket god likör/kryddat brännvin av tranbär. Jag gjorde rätt mycket på den tiden, ‘ålig i saminnelse’, då 95% labsprit var gratis;), men i mindre mängder också nu!
Ta välfrusna tranbär, stor eller liten mgd efter behag och tillgång, picka dem tätt med en nål och lägg dem i ‘Brännvin special’ eller annan svag eller utspädd, okryddad sprit.
“Efter en tid” är det hela klart, och då kommer nästa avändningsområde; rulla de avrunna bären i pudersocker och ät som godis - i måttliga mängder!”

0

Evus

20 sep 2009 kl. 20:13

Jag kan intyga att desserten Lena beskriver, med glass, är jättegod, för jag blev bjuden på det sist nu när jag besökte Lena
:-))
Jag skulle gärna vilja plocka tranbär, måste ut och kolla här i krokarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone