0 789 visningar

13 svar

Purpurbrun jordtunga

Frida T

20 sep 2009 kl. 09:42

Visst gör den själ för sitt namn?

Ett vackert ex av purpurbrun jordtunga från igår…

Purpurbrun jordtunga

0

Lena M

20 sep 2009 kl. 09:47

Jag tycker den ser brun ut på min skärm, men vad jag undrar över är, hur många arter av jordtungor finns det ? Själv har jag bara sett två, de är inte lätt att upptäcka dem minsann.

0

Frida T

20 sep 2009 kl. 09:57

Ja du ... Det finns tre arter Håriga jortungor (Trichoglossum), två inom microglossum + lite ev underarter.  Sen är det helt gäng av geoglossum Ca 20 skulle jag tro. Någon av experterna har säkert full koll på exakt antal inom geoglossum . :)

0

Hans v E

20 sep 2009 kl. 10:35

För mig är purpurbrun jordtunga nästan svart med inslag av violett. Andra förslag på din jordtunga är brun (hakelieri), rödbrun (fuscorubens) och oliv- (olivaceum) varav jag tror mest på den första.
Hårig är den ju inte.

0

Frida

20 sep 2009 kl. 10:40

I solljus blänker den fint i just purpurbrunt. Den kan vara mörkbrun,svart eller just purpurbrun. Dessa växer ytterst få ex på en liten kulle och är mikroskoperade, så jo det är Geoglossum atropurpureum. :)

0

Frida T

21 sep 2009 kl. 12:41

Sitter just vid yngste sonens dator. Oj vilken skillnad på färg på jordtungan med denna skärm!! Den ser alldeles brun ut! Inte det minsta violett skimmer!! Vad konstigt att det blir så stor skillnad. Då förstår jag Hans v E´s tvivel :)

Får då beskriva att den är mycket mer lila/violett skimrande i verkligheten. :)

0

Lena M

21 sep 2009 kl. 14:03

Den här jordtungan såg jag idag, kanske att du vet Frida, eller någon annan ?

0

Frida T

21 sep 2009 kl. 17:34

Hej Lena!

Det är nog tyvärr ingen jordtunga…utan det är nog en svampklubba. :)

0

Hans v E

21 sep 2009 kl. 17:54

Svampklubba ja. Jag skulle sagt smal svampklubba (Cordyceps ophioglossoides) om den inte var blå. Men det är väl himlen som ger blåstick.

0

svampklubba!

Elisabeth Jansson

21 sep 2009 kl. 23:32

Lena om du kommer ihåg var du hittat den så kan du gräva en bit ner i marken för den parasiterar nämligen på hjorttryffel och då går de gula myceltrådarna ned till den inunder i jorden,det är jättehäftigt!

0

Lena M

22 sep 2009 kl. 06:13

Jasså är det en svampklubba :)
Jo då jag vet vad den finns Elisabeth, få se om jag går tillbaka och gräver.

0

Lena M

Elisabeth Jansson

22 sep 2009 kl. 06:24

Godmorgon Lena!
Jag tycker att du ska gå tillbaka och gräva,det är en väldig upplevelse och en ny upptäckti svampriket!

0

Lena M

Lena M

22 sep 2009 kl. 06:26

Är du uppe NU, eller har du inte lagt dig ännu ??? :))

0

Lena M

Elisabeth Jansson

22 sep 2009 kl. 06:39

Tänkte överraska dig på guiden,det är klart jag sovit!
Det ska och har regnat,jag måste ut i skogen och hämta min taggsvamp så det inte blir som med Jan A för sent…...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone