0 439 visningar

5 svar

Spindlingar

Lena M

20 sep 2009 kl. 19:14

i olika skepnader ser jag mycket nu och kan bara en handfull. Den här t.e.x som gick åt rött med små , mörka prickar på hatten och aningen rött på foten, bruna skivor, vad heter den ? ( för det är väl en sådan ? )
Spindlingar är ju vackra men svåra för det finns ju så många arter, men kanske man kan lära sig några flera , åtmimstone de mest i ögonfallande.

spindling

0

Irene A

20 sep 2009 kl. 21:01

Den brukar inte vara riktigt så överdrivet röd på hatten, men annars är det rödflockig spindling, Cortinarius spilomeus, som jag kommer att tänka på.

0

Lena M

21 sep 2009 kl. 07:24

Inte undra på att jag inte hittar den i ” Svampar i norden ” där den beskrivs som silvrigt ljusgrå/ gråbrun / grågul.
Tack Irene, jag förstår att spindlingarna blir svåra att få grepp om, speciellt som det verkar finnas så många i olika bruna nyanser.

0

Irene A

21 sep 2009 kl. 07:59

Jag tar tillbaks, brokspindling är nog mer troligt (bilden nedanför i Nyléns).

0

Lena M

21 sep 2009 kl. 08:16

:)) Jag tyckte också att den svampen var mera lik men som novis på spindlingar så böjde jag mig för expertisen.
Såg häromdagen ametistskivlingar som var så ljusa på hatten, skivor / fot lila , men läste i någon bok att de kan bli så p.g.a torkan, och torrt är det.

0

Karl S

21 sep 2009 kl. 08:48

Brokspindling, Cortinarius bolaris, men otypisk fördelning av velum.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone