I söndags var svampkursen i Bista, Södra Skogen, strax söder om Carlslunds herrgård, sydväst om Örebro.
Lite varierad skog med kärrmark, tallskog med fina bärmarker, blandskog och en del igenväxt åker- och betesmark.
Första bilderna visar vad vi antar är en kärrsopp, Leccinum holopus, som i alla fall till det yttre är väldigt lik vad man hittar om den på google,
Vad tror ni på guiden?
Foto: Helena Bilow
Rökslöjskivlingen börjar komma igång, fast det var betydligt mer av den svavelgula och den brandgula varianten i blandskog och betesmark. I kärrig blandbarrskog fann vi dessa för mig jättestora exemplar av rökslöjskivling, vad tycker ni, är de inte ovanligt stora?
Foto: Helena Bilow
Javisst, i det som vanligen är kärrmark med ganska svårframkomliga leriga ridstigar var det nu inga problem att kliva torrskodd.
Trattkantarellerna var tydligt torra, men vi hittade trots allt förvånansvärt många olika arter. Många ögon ser ibland rätt många svampar när man är en grupp ute i markerna.
Det är även väldigt ojämnt med fuktigheten, i vissa diken och gölar står fortfarande rätt mycket vatten efter allt regnande vi haft här.
Norr om Örebro har jag exempelvis haft problem att ta mig fram på vissa timmervägar som står helt under vatten även efter ett par veckors regnuppehåll.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.