0 823 visningar

16 svar

Lila vaxskivling?

Frida T

21 sep 2009 kl. 17:39

Hej!

Dessa fann jag idag. Tycker att det skulle kunna vara lila vaxing (H.lacma) Den var tydligt gul längst ner på foten. Klibbig hatt, nerlöpande lameller. Ingen direkt lukt/smak.Är jag rätt ute?

Lila vaxing ?

0

Frida T

22 sep 2009 kl. 06:22

Hygrocybe flavipes menade jag förståss. Hjärnan är inte alltid med. :)

0

Lena M

22 sep 2009 kl. 06:25

Jasså Frida, du är också uppe och väcker tuppen :)
Vaxingen kan jag tyvärr inte svara på, få se om du får arten bekräftad.

0

Frida T

22 sep 2009 kl. 06:31

Ha ha ... jo da tuppen gick o la sig tillbaka. :)

0

Elisabeth Jansson

22 sep 2009 kl. 06:37

Tyvärr kan jag den inte heller!
Det är mycket vaxingar i grannens gräsmatta nu!

Frida var i Värmland bor du?
Du verkar vara påläst på det här släktet!

Det var en tre dagars kurs i Kilsbergen på ängs svampar det hade varit roligt att gå en kurs det är nästa projekt när jag tröttnat på taggsvampar och ramarior.

0

Frida T

22 sep 2009 kl. 06:44

Jo den kursen var jag på :) Men man kan ju bara utgå praktiskt från de arter man lyckas finna under en kurs…

Jag håller till i “skogarna” mellan Hagfors o Filipstad.

0

Irene A

22 sep 2009 kl. 07:47

Klockren flavipes - men det visste du ju redan :-)

0

Frida T

22 sep 2009 kl. 07:51

Men det är altid skönt med lite medhåll. Det är första gången jag håller en sådan i handen o då litar jag inte på mig själv till 100%. Tack återigen Irene..

0

Frida T

Elisabeth Jansson

22 sep 2009 kl. 09:33

Hej igen!
Vem anordnade kursen i Kilsbergen?
Och vem var ledare?
Jag skulle vilja lära mig mer om ängssvampar,de kommer ju sent på säsongen också,vissa av dem!

Där jag bor i Södra Råda är det mycket grönsten i marken och här finns mycket sällsynta arter av ramarior och taggsvampar,och även andra svampar.
Jag vet att vid Långban finns det något område som är rikt på orkideer,och det tillhör ju världens rikaste minaralfält.

Vilken typ av berggrund är det där du hittar dina ängssvampar?

0

Frida T

Frida T

22 sep 2009 kl. 10:41

Kursen var anordnad av Länsstyrelsen inom ramen för ÅTG - programmet i ängs- och betesmarker. Med inriktning på tre speciella arter : Praktvaxskivling, Fagervaxskivling och blåröding. Kursen tog upp de flesta ängssvampar och rapportering och inventeringmetodik. En jätte bra kurs med den duktige läraren Kill Persson från Halland. Vi fick åka runt till fina natureservat i Örebro län och kolla svamp. Tyvärr fann vi ej de tre huvudarterna även då vi besökte kända lokaler..

Ja Långban och Persberg är troliga små pärlor när det gäller ängssvampar . Det är ju inte alls inventerat på svampsidan, så där finns nog mycket spännande att finna. :)

Här hos mig är det grönstenspåverkan som gör marken rik både på svamp o tex orkideer.  :) Så du kan säkert finna ängssvampar hos dig om du letar upp rätt mark bara.. Gammal betes eller slåttermark.

0

röd svamp

Draken

22 sep 2009 kl. 11:02

Liten och röd men vad det är? jag får nöja mig med fjolårets bild eftersom det är för lite i min svampkorg nu i dagarna på grund av torkan, ett litet inlägg o frågan dock.

0

röd svamp

Frida T

22 sep 2009 kl. 11:08

Oj draken vad svårt. Jag är inte lika duktig som experterna som lyckas ta mycket bara på en bild. :) Jag vill gärna känna på en svamp för att vara säker men en gissning… Blodvaxing. Hoppas du får regn snart!

0

röd svamp

Draken

22 sep 2009 kl. 11:16

ja tack det har kommit lite regn men samlar pinnar och lite lingon kan det kanske bli och kollar lavarna i väntan på svampen.

0

Frida T

Elisabeth Jansson

22 sep 2009 kl. 12:08

Hej!
Tack för bra upplysning!

Jag har mycket vaxskivlingar här i vår gräsmatta och grannens,men jag blir så irriterad när jag inte kan få namn på dem.
De är ju så vackra!

Vad finns det för bra litteratur om ängssvampar.
Jag vet att det ska finnas en dansk bok men jag läser hellre om svamp på tyska!

0

Frida T

Frida T

22 sep 2009 kl. 14:14

Det är jätte dåligt med utbud av ängsvamps böcker. Irene mfl gav lite tips i en annan tråd. Men jag vet inte hur man gör för att lägga den “klickbar” här. Så sök på svamp litteratur så tror jag du hamnar rätt. :) Den Danska boken tror jag finns på Engelska.

Annars kan du ju lägga upp lite bilder här på forumet?

0

Drakens vaxing

Bo E

22 sep 2009 kl. 14:21

Är det en vaxing så är nog blodvaxing ett bra förslag.
Tyvärr är bilden såpass mörk och otydlig på min skärm att det skulle kunna vara en tegelsopp till exempel…ha ha…

Jag märker att det är väldigt olika hur bilder visas på olika datorer.

0

Drakens vaxing

Draken

22 sep 2009 kl. 14:27

tack för svar men det är ingen sopp den är liten och med skivor under typ, jag är nöjd med att det kan vara en blodvaxing o att den fått en namn,

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone