0 821 visningar

8 svar

Jättespindling?

HIK

21 sep 2009 kl. 17:57

Kan det vara Jättespindling? 7cm hög, hatten 5cm bred, ingen lukt skivorna ganska täta gråaktiga. Foten är luden, gråblå och bandad och mot basen klubblik växer bland bok och al.

0

Hans v E

21 sep 2009 kl. 18:02

Ja det tror jag. Färgerna stämmer och den kraftiga formen talar för att den kommer att växa sig stor och göra skäl för namnet.

0

HIK

22 sep 2009 kl. 15:11

Tack för hjälpen.

0

Jättespindling - egen art!!!

Bo E

22 sep 2009 kl. 16:19

Tack för bild och beskrivning!

Då är det sådana jag har träffat på oxå! Jag trodde det var ovanligt välväxta bock- eller kamfer-spindlingar, men storleken och de kraftiga fötterna förvånade mig.
Då är de en egen art. Intressant att veta.
Mina växte i gräset i en vägkant alldeles intill en lövskog med ungbjörk, ungek, rönn, sälg och ganska örtrik undervegetation.

0

HIK

22 sep 2009 kl. 16:28

Min spindling växte i en stenig backe med bok och al, jorden är fuktig även vid torka, källvatten sipprar fram i matken.

0

Bo E

22 sep 2009 kl. 16:28

Jag googlade på den och det verkar stämma bra! Intressant att den tydligen är sällsynt oxå, och det stämmer nog för jag har bara sett den en enda gång och blev ganska överraskad över en så stor och framför allt kraftigt byggd spindling.
citat:
“Jättespindling är troligen värmekrävande, varför igenväxning med sly med ökad skuggeffekt torde missgynna den. De flesta kända lokaler är betade eller har varit betade fram t o m det senaste årtiondet. Möjligen kan arten leva kvar även om betet upphör, bara inte de gamla hagmarkerna planteras med gran eller får växa igen med lövsly”

I detta fall är det ju öppen mark på grund av att en väg finns där. Inga granar inom synhåll, möjligen risk för igenväxning av mer sly av björk och asp som ju växer snabbt, men troligen håller markägaren slyet kort för att det ska vara fri sikt i det vägskäl där de växte, en mindre skogsbilväg möter här en gång- och ridstig och det finns nog en vits med att hålla sikten fri.

0

Bo E

22 sep 2009 kl. 16:33

Åkermarken på andra sidan bilvägen är tämligen sank och det är sank lövskog inåt där ridstigen går fram, brukar vara nästan oframkomligt tidigt på våren. I själva vägskälet lite högläntare, kanske har vägen dragits på en naturlig höjning eller så har man lagt ett underlag av ditforslad sten och grus när vägarna anlades.

0

Hans-Åke

22 sep 2009 kl. 18:18

grattis bo den är sällsynt i örebro län jag har hittat den en gång i asker/lännäs.

0

Karl S

22 sep 2009 kl. 21:40

Varför skulle jättespindling, Cortinarius præstans, inte vara egen art?  Det anses vara den godaste av spindlingar på Kontinenten, och en stor läckerhet.  I Sverige har vi ingen tradition att äta den, såvitt jag vet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone