Idag utsträckte jag utforskandet av den skog jag ibland passerar på arbetstid och då inte har möjlighet att beskatta på sina kantareller och annat smått och gott.
Lämnade en rapport om detta, men uteslöt ett fynd som jag inte vet alls vad det var.
Växte gyttrad, många hattar och flikar av hattar. Påminner lite om korallticka, fast med utpräglad doft av gummi.
Undersida vit, slät. Ovansida blygrå.
Inte slemmig, fast konsistens.
Växtplats i mossa intill stengrund av sedan länge rivet hus.
Några tips?
Har kollat i databasen och sökt grangråticka på google utan framgång.
Inte för att bilden av tallgråticka i databasen är särskilt snarlik mitt fynd, men om man föreställer sig en liknande art som växer med gran och som kan växa gyttrad så skulle grangråticka kunna vara en gissning.
Nån som vet om den har gummidoft?
Hoppsan!
Jag vet knappt ens om jag hittar tillbaka till ödetomten, men har tyvärr i varje fall inte ens tid att försöka inom de närmaste två veckorna.
Återkommer naturligtvis om jag längre fram skulle besöka platsen och hitta något exemplar!
Så du tror också att det är grangråticka?
Ja, i varje fall fanns ingen tall inom synhåll men väl en invasion av gran av varierande ålder på platsen!
Jag har försökt föreställa mig vad det kan vara för svamp du har beskrivit, men någon grangråticka tror jag inte att det är (om växtsättet är som koralltickans). Den hör hemma i äldre, rikare granskog, samma miljö som en del taggsvampar i släktet Sarcodon och Hydnellum.
De kan växa ganska gyttrat, med flera fruktkroppar intill varandra, men inte tuvat, d.v.s. inte så att det är flera hattar på samma fot.
Några bildexempel:
http://www.swefungi.se/PAGES_AC/Boletopsis_leucomelaena.html
lite suddig bild, men visar färgen i färskt skick.
De bleknar lite vid torka:
http://www.gobe.si/Slike/BoletopsisLeucomelaena
Båda gråtickorna växer på marken, aldrig på ved.
Ibland har jag sett fårtickor (hela bestånd) med rent grå hattar… De växer ju också gärna lite gyttrat.
Du skrev förresten att undersidan var slät - men tickor har ju porer..?
Hur var konsistensen, seg eller lätt att bryta? Hur tjocka var hattarna och hur såg fötterna ut?
Varför skaffar du inte en digitalkamera?
Tack Irene för bilderna!
Försökte söka grangråticka på Google, men det kom bara text om tallgråticka, ingen bild överhuvudtaget.
Den främsta skillnaden mellan mitt fynd och dina bilder är att foten var helt vit och så att säga bara en fortsättning på undersidan av hattflikarna, som var tuvade på samma sätt som en korallticka, vilket jag först tog den för, men blev tveksam p g a lukten och den jämnt blygrå färgen på ovansidan.
Konsistensen var inte seg eller hård utan den gav ett ganska aptitligt intryck tycker jag.
Den växte väldigt svåråtkomligt, annars hade jag nog tagit med en bit av en hatt för att kunna examinera den direkt här vid datorn.
Men jag minns i alla fall hur den såg ut.
Kan koralltickan kanske ha denna doft och jämna grå färg som mycket ung?
Jag tar det inte för omöjligt att den växte ut från något träunderlag som låg dolt alldeles intill syllstenen.
Jag har ingen erfarenhet av koralltickan och dess lukt, så jag citerar Bo Nylén:
“Lukten är angenäm och smaken först nötlik, sedan syrligt sammandragande”.
Att döma av bilder jag har sett, kan hattfärgen mycket väl vara grå.
http://www.mushroomthejournal.com/mhma/images/YoungHen.jpg
http://svampklubben.org/korallticka050925.html
Den växer huvudsakligen på ek, men det finns noteringar på andra lövträd också (om de är rätt identifierade).
skillnaden som jag ser är främst att koralltickan är mer zonerat grå, medan den jag fann var helt jämngrå.
det kan iofs kanske förändras med åldern.
finns det en gammal ekstock i marken vid stengrunden skulle jag mycket väl kunna tänka mig att första intrycket (korallticka) var rätt!
Det är ju inte heller helt ovanligt att stora utvuxna svampar har lite annorlunda både färg och doft än de har i knoppstadiet.
Jag har sedan några år tillbaka plockat och ätit korallticka, som jag fick hjälp av fd amanuensen klas j att identifiera här på guiden och är därför rätt väl förtrogen med den.
dock har det varit stora exemplar på levande ek.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.