Det ser ut att vara spindelskivlingar de flesta av dem.
Inga matsvampar!
En del är väldigt giftiga,ser dock ingen sådan på din bild,men du har giftiga svampar där också!
Grundregel som nybörjare inga bruna svampar med bruna skivor och inga vita svampar med vita skivor!
Vissa av spindelskivlingarna är kanske användbara om man sysslar med att färga garn.
Annars står de bäst kvar i naturen.
Den mångkransade spindelskivlingen är ätlig, men den har grå skivor som ung och den är absolut ingen nybörjarsvamp då den har så många giftiga släktingar.
Även när man har lång vana i svampskogen bör man vara försiktig med spindelskivlingar.
De kallas så därför att de har brunaktigt spindelvävsliknande trådrester i hattkanten, på eller under hatten, men det kan vara svårt att se direkt exempelvis om det har regnat eller svampen är gammal så det mesta av “spindelväven” försvunnit.
Som jag har varit nyfiken på era svar! Tusen tack även om svaren kanske inte riktigt var vad jag ville läsa. Nåja, jag plockade med ögat då jag tyckte de var vackra. Önskar det fanns någon svampkurs i mina trakter för det är nog rätt spännande det här med svampar ändå. =)
Visst kan de vara vackra…
Många färgvarianter oxå...
http://www.mushroomhobby.com/Gallery/Cortinarius/Cortinarius%20varius/index.htm
Kom bara ihåg att det handlar mer om arom och smak än hur de ser ut när det handlar om att hitta matsvamp.
De flesta spindlingar har en rätt obehaglig doft tycker i alla fall jag. En svamp som luktar illa är aldrig lämplig till mat, men det motsatta fungerar inte heller, alla mer eller mindre luktlösa eller milt smakande svampar behöver inte vara ätliga!
Hoppas du hittar någon svampkurs!
Annars får man faktiskt mycket hjälp här.
Det finns någon gammal tråd här med tips om hur man ska fota för att svamparna ska vara lättast att identifiera. Någon annan kanske kan hjälpa till att hitta tråden?
Som nybörjare är det bra att börja med soppar (De med rör under hatten). Det finns inga dödligt giftiga soppar i Sverige. Den giftigaste är Djävulssoppen som endast hittats på Öland och Gotland.
Annars är ju kantarellerna svåra att förväxla. De växer lite olika beroende på vars man bor i landet. Jag brukar hitta de största bestånden i sluttningar i gles gammal mossig blandskog.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.