0 692 visningar

4 svar

Borgsjömusseron igen?

Irene A

22 sep 2009 kl. 08:58

kom jag fram till att det är som jag hittade i granskogen igår. En riktigt ful en, och inte luktar den något vidare heller (typ härsket). De tjocka, glesa, gråbruna skivorna gör att jag inte ser något annat alternativ.

Jag tror att det är samma art som jag hittade för flera år sen i samma område, men i andra utvecklingsstadier (andra bilden).

Den här gången har jag kunnat kolla sporer, har hittat ett större antal omkring 9 x 5,5 my.

borgsjömusseroner?

0

Michael Krikorev

22 sep 2009 kl. 13:44

Kul!

Ja, borgsjömusseron låter som ett sannolikt förslag. Jag har bara hittat/sett arten en enda gång. Mitt fynd hade dock inte lika grå skivor och fot som de på din senaste bild. Hör med Stig Jacobsson om han kan ta emot fyndet för konfirmering. Eller Ryman i Uppsala, min kollekt ligger i UPS och är konfirmerat av Svengunnar.

0

Irene A

22 sep 2009 kl. 14:10

Usch, musseroner är ett besvärligt släkte!
Jag har också tittat på de blekare men mörkeggade skivorna på Rotholmafyndet, och ett bestämningsförsök av mig skulle nog ha hamnat närmare T. squarrulosum på dem - om sporerna har samma storlek som borgsjömusseronens.

Man skulle behöva se de här arterna oftare i olika stadier för att få kläm på dem..

0

Michael Krikorev

22 sep 2009 kl. 14:57

Håller med om att ditt fynd påminner mer om de borgsjömusseroner som visas på bild i SMT än vad mitt fynd gör, just med de grå skivorna och den grå foten:
http://www.myko.se/SMT-Borgsjomusseron.pdf

T. squarrulosum avser ju numera en sydlig lövskogsart (bokskog), men annars verkar inte finnas någon större skillnad i sporstorlek jämfört med borgsjoeense. Vore intressant med en molekylär jämförelse mellan arterna i komplexet.

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 11:53

Michael, ditt fynd passar eventuellt också in på Tricholoma triste, det vill säga danskarnas tolkning av arten (vet inte om det är den rätta..). Jag har en suddig bild av vad jag tror är en sån från Gotland. Den är ganska liten, med vitullig hattkant till att börja med, men hatten blir sedan nästan helt svart, små mörka fjäll på foten och ofta med ett mörkare strimmigt stråk på mitten.

http://swefungi.se/PAGES_PZ/Tricholoma_triste.html

Återstår att se om det är rätt namn på den arten också. Det finns mycket kvar att göra med de gråfjälliga musseronerna, så det blir spännande att se hur mycket de hinner göra åt dem inför utgivningen av boken om Tricholoma i serien “Fungi of Northern Europe”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone