Hej hitta ett gäng av dessa i mossig betesmark. Skulle det kunna vara någon knölfoting? När jag söker på dessa arter dök slät knölfoting upp, tycker den påminner om den . Men har ingen aning om förväxlings arter mm.
Så hjälp behövs, någon som vet?
scuamanita ??
Jodå, S. pearsonii är artskild enligt Funga Nordica. Jag har bara hittat den “vanliga” S. paradoxa, båda parasiterar på Cystoderma amianthinum.
Det dom parasiterar på är intressant: en går på föränderlig tofsskivling, K. mutabilis, en annan på Hebeloma sacchariolens eller närstående. Det finns t o m på Södra Halvklotet en art som går på Cortinarius, men bara känd som parasit på en tryffel-formad spindling (Thaxterogaster epiphæus).
Hej Frida!
Vilka roliga fynd du gör!
Du måste ha superbra marker att hitta ängssvampar på och andra ovanliga sorter.
Om man ska länka är det bara att högerklicka på musen och skriva kopiera och sedan klistra in där man vill sätta länken.
Jag sökte på Frida T och hittade alla dina inlägg och bra länkar med bilder på ängssvampar.
Är Frida utan T en annan Frida?
Jag bodde i Ekshärad ett antal år men aldrig att jag letade ängssvampar där,jag var svampintresserad redan då,men jag vet att ängen framför mitt hus växte det en mängd olika blåklockor,det är kanske stor artrikedom där uppe!
Hej Elisabeth!
Skrev under “bara” Frida förut men upptäckte fler med den signaturen så kör nu med ett T.
Det finns flera okända pärlor i Värmland att upptäcka… De flesta inventerare har kört Södra,västra eller norra. Så Östkanten är i prinsip ny- upptäckternas paradis!
I Ekshärad är ju den rara lilla humlan klöverhumlan funnen i ganska stort antal!
Ps tack för tipset med kopiering:)
Vilken fantastisk bild! Man ser t.o.m. resterna av värdens hattyta på dem.
Jag vet inte om det går att skilja de båda arterna åt mikroskopiskt..
S. pearsonii ska i alla fall ha en obehaglig lukt - paradoxa behaglig, fruktliknade. Det gäller att ha en bra näsa :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.