0 408 visningar

17 svar

Knölfoting?

Frida T

22 sep 2009 kl. 10:47

Hej hitta ett gäng av dessa i mossig betesmark. Skulle det kunna vara någon knölfoting? När jag söker på dessa arter dök slät knölfoting upp, tycker den påminner om den . Men har ingen aning om förväxlings arter mm.

Så hjälp behövs, någon som vet?

scuamanita ??

0

Frida T

22 sep 2009 kl. 10:50

en bild till….

0

FridaT

22 sep 2009 kl. 10:56

Nej jag menade att den påminner mest om Grynknölfoting inget annat…

0

Hans v E

22 sep 2009 kl. 11:23

Visst är det grynknölfoting. Grattis! Nedre delen är alltså ochragul grynskivling som den parasiterar på!

0

Frida T

22 sep 2009 kl. 11:26

OJ, vad roligt!!!  Tack för hjälpen!

0

RasBohlin

22 sep 2009 kl. 11:28

Grym svamp! Grattis!

0

Irene A

22 sep 2009 kl. 11:37

Jag tror också att det är grynknölfoting. Det finns eventuellt en till snarlik art (om den nu är artskild), Squamanita pearsonii, med yvigare fjäll på hatten och den violetta delen av foten..

0

Frida T

22 sep 2009 kl. 11:49

Ny art för Värmland!

F-n vad kul… (sorry)

0

Bo E

22 sep 2009 kl. 11:55

Verkligen ny, har aldrig hört talas om nån knölfoting, och aldrig sett nån sådan svamp!

Den skulle det inte varit lätt att gissa på..

Grattis!

0

squamanita paradoxa

Frida T

22 sep 2009 kl. 14:09

Irene

squamanita pearsonii fans inte med på artportalen så jag antar att den inte är artskild. :)

0

squamanita paradoxa

Karl S

22 sep 2009 kl. 22:06

Jodå, S. pearsonii är artskild enligt Funga Nordica. Jag har bara hittat den “vanliga” S. paradoxa, båda parasiterar på Cystoderma amianthinum.

Det dom parasiterar på är intressant: en går på föränderlig tofsskivling, K. mutabilis, en annan på Hebeloma sacchariolens eller närstående.  Det finns t o m på Södra Halvklotet en art som går på Cortinarius, men bara känd som parasit på en tryffel-formad spindling (Thaxterogaster epiphæus).

0

squamanita paradoxa

Elisabeth Jansson

22 sep 2009 kl. 22:27

Hej Frida!
Vilka roliga fynd du gör!
Du måste ha superbra marker att hitta ängssvampar på och andra ovanliga sorter.

Om man ska länka är det bara att högerklicka på musen och skriva kopiera och sedan klistra in där man vill sätta länken.

Jag sökte på Frida T och hittade alla dina inlägg och bra länkar med bilder på ängssvampar.
Är Frida utan T en annan Frida?

Jag bodde i Ekshärad ett antal år men aldrig att jag letade ängssvampar där,jag var svampintresserad redan då,men jag vet att ängen framför mitt hus växte det en mängd olika blåklockor,det är kanske stor artrikedom där uppe!

0

Frida T

Irene A

22 sep 2009 kl. 23:04

Det fattas massor med arter i Artportalens lista. Den har inte uppdaterats på 10 år, och det har hittas och beskrivits många nya arter sen dess.

0

Grynknölfoting

Frida T

23 sep 2009 kl. 06:38

Spännande liten svamp(Svampar) det här. Men hur ser jag skillnad på dessa? Yvigare fjäll, violett på foten….. Har inget att jämföra med. Svampen jag hitta är grå/violett. Mer grå men endå svag antydan av violett. Är det mikroskopering som gäller ?

0

Elisabeth J

Frida T

23 sep 2009 kl. 06:47

Hej Elisabeth!

Skrev under “bara” Frida förut men upptäckte fler med den signaturen så kör nu med ett T.

Det finns flera okända pärlor i Värmland att upptäcka… De flesta inventerare har kört Södra,västra eller norra. Så Östkanten är i prinsip ny- upptäckternas paradis!

I Ekshärad är ju den rara lilla humlan klöverhumlan funnen i ganska stort antal! 
Ps tack för tipset med kopiering:)

0

Grynknölfoting

Frida T

23 sep 2009 kl. 09:10

Hej,

Skulle kika till växtplatsen men kom inte så långt. För innan jag kom dit sprang jag på en ny plats! Här med sin värd brevid. :)

0

Grynknölfoting

Irene A

23 sep 2009 kl. 10:41

Vilken fantastisk bild! Man ser t.o.m. resterna av värdens hattyta på dem.

Jag vet inte om det går att skilja de båda arterna åt mikroskopiskt..
S. pearsonii ska i alla fall ha en obehaglig lukt - paradoxa behaglig, fruktliknade. Det gäller att ha en bra näsa :-)

0

Grynknölfoting

Frida T

23 sep 2009 kl. 15:53

Den lukta gott. Men efter några timmars mockande i fårstallet luktar kanske allt gott… :)

Provar igen i morgon.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone