Vilken helt underbar bild, men jag tror du tänker på rulltårtan jag bjöd på i Umeå och det var med Sotvaxing. Har lite svårt att tänka mig svart trumpet istället, men vem vet…..prova vet ja!! För övrigt så har jag lagt in receptet på receptsidan!!
Äntligen snart dags för en Umeå-tripp igen!!
:-)
Hmmm..joovisst svarta trumpeter verkar gå till bra över i stort sett hela sitt utbredningsområde i år.
Nä, det var Drakens stensoppar jag var nyfiken på.
Om det börjar bli gott om dem nu på höstkanten trots att det varit ett väldigt dåligt år för dem hittills.
Grattis!!
Själv tog jag ingen bild så jag kan tyvärr inte skryta, men jag hittade för första gången i mitt liv Svart trumpet i går. Ni kan tro att jag jublade.
Blev i stället lite besviken när jag rensat klart i går kväll och provstekte några stycken. Jag tyckte inte de var goda. :-(
Har torkat resten och ska försöka göra en sås till helgen. Får hoppas de blir godare då.
Jag hittade mina i ett område med enbärsris i massor och ganska glest med unga tallar. Ett ganska torrt och stenigt område ganska högt upp. Är det en vanlig växtplats för trumpeter?
Första gången jag åt svart trumpetsvamp blev jag inte heller imponerad, sen fick jag lära mig att hela foten skulle bort, d.v.s. hela den svarta delen som inte smakar bra..
Din andra fråga, om vanlig växtplats för svarta trumpeter, är intressant. Jag tror att man måste gå långt tillbaks i tiden för att hitta en gemensam nämnare för deras växtplatser. Jag misstänker att norrlandslokalerna är reliktförekomster sen värmetiden när det också växte hassel häruppe.
http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=rostrad/1932&page=0080
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.