0 1004 visningar

7 svar

Klormurkla?

HIK

22 sep 2009 kl. 16:35

Kan det vara klormurkla som växer på ved? tyckte inte den luktade så mycket, undersidan är ljus och svampen har spröd konsistens.

0

Tony S

22 sep 2009 kl. 19:45

Kan det vara en skål istället för en murkla kanske? Jag har tyvärr inget bra förslag.
Lyfter tråden.

0

Hans v E

22 sep 2009 kl. 23:16

Klormurklan luktar lite svagt klor bara första gången man luktar på den. Och den växer inte på ved. Det gör däremot vårarterna örmurkla och dess släkting “lövörmurkla” Discina parma. Är det på bok? I våras?

0

HIK

23 sep 2009 kl. 00:01

Jag hittade den igår i fuktig Alskog med inslag av bok och alm
vet inte vilket träslag murklan växer på men död alved är dominerande.

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2009 kl. 07:17

Hej HIK. Var har du din fyndplats skulle gärna kolla dina gamla alar om det är Klibbal vill säga. Söker efter denna, Stor Sotdyna Camarops polysperma.

ArtDatabanken 2005-05-20. Faktablad: Camarops polysperma – stor sotdyna. Förf. Stellan
Sunhede 2002.

Ekologi. Svampen är en vednedbrytare som växer på gamla, döda, stående eller fallna, ännu
barkförsedda stammar av klibbal där de svarta stromata bryter fram under bark eller ur ved.
Tycks föredra ved angripen av alticka Inonotus radiatus. I Danmark är arten även funnen på
bok. Den uppträder som regel bara på ett par till fem stammar på varje lokal. Varje stam
rymmer troligtvis bara en genetiskt unik svampindivid (genet). Fruktkropparna är ettåriga,
men mycelets livslängd kan vara lång, potentiellt lika lång som veden finns kvar.
Hot. Stor sotdyna missgynnas av att olikåldriga bestånd av äldre klibbal med lång kontinuitet
blir alltmer sällsynta. Artens få kända växtplatser kan lätt förstöras. En slutavverkning,
skoglig gallring eller annat uttag av virke som ger ett förändrat lokalklimat på växtplatsen
innebär ett direkt hot. Även minskad tillgång på lämpliga substrat, d.v.s. murknande lövved,
är ett hot. Skogliga åtgärder som innebär att lågor och döda eller skadade träd tas bort
missgynnar arten.
Åtgärder. Alsumpskogar och andra albestånd med inslag med grov klibbal bör sparas i
största möjliga utsträckning. Döda stående eller fallna alstammar får ej forslas bort. Befintliga
vindfällen, döende träd, torrakor och lågor lämnas intakta. Arten kan vara förbisedd och bör
eftersökas i andra områden med lämpliga miljöer.

0

Hans v E

23 sep 2009 kl. 10:57

Då lutar det åt Discina parma. Spara den, skicka den till Christian Lange i Danmark.
Vi har hittat den på Ivön.

0

JAS

HIK

23 sep 2009 kl. 16:24

Hej JAS Min fyndplats är på Balsberget Alarna är väll inte så gamla men det finns lite död ved där. Fyndplatsen är fuktig av källvatten som sipprar fram, vildsvin bökar omkring så det är ganska lerigt men ge mig din e-mail adress så kan du få en vägbeskrivning annars så hänger jag gärna med och visar platsen
mvh Hasse

0

Hans v E

HIK

23 sep 2009 kl. 16:29

Hej Hans v E Jag ska med till inventeringshelgen i Breanäs i Puggehattens regi och visa murklan
för dom, har f.ö hittat den på flera ställen i samma område.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone