Visst är väl bild 1 en vitgul flugsvamp? Vacker var den i alla fall, med sin ring som såg ut som en fin kjol!
Den andra bilden visar vad jag är bombis på är toppig giftspindling, men de hade en väldigt rundad hatt och växte på kanten av en mossig gammal stubbe, så det gjorde mig lite fundersam.
Vitgul flugsvamp, spindling
Vitgul tror jag på, men spindlingen är fotad i motljus med otydliga färger. Snitt så man ser lamellerna behövs också. Lukt?
Ibland kan spindlingar växa på stubbar som är täckta med förna, mossa etc., som ger mycelet en väg till sitt rendez-vous med värdträdets rötter. Stubben tjänar inte som substrat.
Boman - vilken fin spindel, fast läskig…
Karl - men hu då, du vet sen min förra spindlingfråga att jag avskyr tanken på att skära i spindlingar :-) och jag var ju så säker på att det var den toppiga… Jag vet att bilden inte är en “artbestämningsbild”, jag tyckte bara de var så vackra i solljuset! Har ingen möjlighet att skära i dem, de växte i en skog långt bort!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.