Jag ser ofta här på forumet att det inte är någon fara att plocka “sällsynt” svamp då man ändå inte skadar mycelet vilket är den verkliga svampen. Och så ser jag inte alltför sällan folk som gräver upp klubbsvampar och mycelet och tryfflen den parasiterar på och en del av klubborna är sällsynta, varför kollar ni inte innan om en klubba är ovanlig och i så fall nöjer er med att fördärva ett ex. och det kan man väll göra i vilket fall som helst. Att gräva upp endast ett ex. menar jag, tryfflen kanske och är av en ovanligt art.
Tack Klas för upplysningen, som jag sökt, att Cordyceps inte angriper leveilleii. Om det är den eller en annan är ju nästan omöjligt att säga från en bild, det var bara ett möjligt uppslag.
Annars brukar Klas och jag samla helt olika grupper av svampar. Det enda gemensamma intresset finns hos släktet Saccaromyces eller hur? ;=)
När det gäller insamling av sällsynta (ev. hotklassade) arter anser jag att man bör ta med sig så mycket man behöver för studium. annars kan man ju aldrig lära sig något. Det är ju ytterst sällan som man skadar mycelet även vid en smärre uppgrävning.
För Cordyceps gäller förstås att den dör direkt om man gräver upp dess substrat (i detta fall Elaphomyces). Att lägga tillbaka tryffeln för att den ska “spora av sig” funkar förstås inte på det viset, eftersom tryfflar inte sporar av sig. I stället kan kan hoppas att någon hjort (därav namnet) kommer förbi och kalasar på de kulinariska resterna.
Som sagt, man kan ju inte lära sig något om man inte kan titta på svampen och se hur de växer. Men tryffeln är återbördad till växtplatsen men skall jag vänta på någon hjort får jag vänta, för de finns inte i dessa trakter :).
Såg också att i närheten fanns många svampklubbor så ingen större skada skedd förhoppningsvis.
Lena, det är absolut ingen skada skedd. Hjorttryfflarnas förmåga att sprida sporer skulle vara ytterligt begränsad om det inte ingick i deras “strategi” att ha en lukt som tilltalar olika djur som blir lockade att gräva upp dem. Sen är det kanske meningen att de ska bli uppätna och utskitna på nya ställen.. Möss gillar också att knapra på dem, inte bara hjortar.
Nej, hjorttryfflar är inga matsvampar. Här finns lite info om dem:
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.