0 432 visningar

7 svar

Riska

Tina Nordberg

23 sep 2009 kl. 08:26

jag inte blir klok på, växer under ekar med inslag av asp o någon enstaka björk.Trodde på ekriska men den har inga skarpa eller beska tendenser, snarare aningen sött. Doftar svagt.Någon enstaka har mörkare zonering.
Mjölksaft nästan vit.De på bilden har legat på diskbänken i plastpåse sedan i måndags. Har mörknat lite spec på foten. Verkar vara en hållbar svamp och det är ganska gott om dem. Om det inte är någon giftig art tänker jag hänta dem.
Kan någon hjälpa mig?

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2009 kl. 08:53

Gissar nog ändå på ekriska, som inte alls alltid bits, utan ibland är riktigt trevlig att tugga på.

0

Tina Nordberg

23 sep 2009 kl. 09:00

Håller med dig. Har du någonsin hört att den innehåller något gift? Verkar vara en passlig filur för saltning.
Det riktigt vattnas i munnen när jag tänker på risksallad med lök och creme fraice. Å rågbröd.Borde kanske lära mig att dricka öl igen.

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2009 kl. 09:16

Jag har tillagat/ätit den “som den är” utan förvällning/avkokning. God. men det tycker jag om många andra också, förståsss!

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2009 kl. 09:18

Inget gift. Matsvamp!

0

Tina Nordberg

23 sep 2009 kl. 15:00

Nu har jag varit och plockat ekriskor. Tyvärr blev det inte så mycket, råkade springa på en massa svarta trumpeter och behövde embalagen till dem :)))
Hade inte riktigt räknat med det.
Men glad jag är ändå.

0

Bo E

23 sep 2009 kl. 15:03

Tack för tipset.Jag har aldrig trott att ekriskan varit nåt att satsa på.
Är den inte bitter så funkar den att tillaga, om jag förstått er rätt?

0

Tina nordberg

23 sep 2009 kl. 18:00

Ja, jag tänker pröva.
Det finns gott om dem.
De är inte angripna av något sattyg.
De smakar inte illa på något sätt.
Ser bra ut.
Slå till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone