0 262 visningar

4 svar

Höstmusseroner

gunhild i Kåddis

23 sep 2009 kl. 10:57

När streckmusseronen kommer då är det höst. I morse hittade jag dessa intill skogsvägen vid tall i mossa och lingonris. En av dom godare musseronerna.

Streckmusseron

0

Streckmusseron

Irene A

23 sep 2009 kl. 11:20

Jag tänkte också att det var dags för dem nu, men hittade inga när jag var ute i förrgår..

Det är förstås förvillande att kalla dem höstmusseroner, eftersom det är en helt annan art!

0

Streckmusseron

Bo E

23 sep 2009 kl. 13:05

Ja några höstmusseroner var det ju inte.
Får väl läsa på lite om streckmusseronen för den har jag aldrig med säkerhet lyckats definiera så att jag vågat äta den.
Hur smakar den, som blåmusseron eller åt nåt annat håll…???

0

Bo E

23 sep 2009 kl. 13:09

I databasen står det nåt om “mjölsmak” så jag antar att den är mer åt vårmusseronen kanske.
Undrar bara när man ska våga äta den?
Kan man inte förväxla den med giftiiga trådskivlingar eller strrecknagelskivling (inte så giftig kanske men är väl inte god?)

0

Streckmusseron

gunhild Nordås

23 sep 2009 kl. 17:25

Förlåt, jag visste inte (men nu vet jag) att det fanns en svamp som heter höstmusseron och den finns ju inte här uppe heller, så jag lär väl inte få se den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone