0 434 visningar

19 svar

En ny knölfoting?

Frida T

23 sep 2009 kl. 12:27

Denna lilla knölfotingen? fann jag idag i en annan hage.(Mycket mindre än de andra Grynknölfotingarna) Det finns ju inte direkt ett överflöde av bilder av dessa arter att jämföra med, så är det någon som vet? Tycker iallafall att det påminner om en knölfoting med den “delade” foten. Tacksam för hjälp :)

0

Elisabeth Jansson

23 sep 2009 kl. 12:36

Hej!
Jag har hållt på med svamp i snart 30 år och aldrig hört talas om knölfotingar,mycket intressant,tyvärr kan jag inte hjälpa dig!
Du verkade vara väldigt kunnig på insekter med,intressant med humlan i Ekshärad.
Nu ska jag ut och fota den gäckande taggsvampen och se om det är dax att ta hem den och torka den!

0

Frida T

23 sep 2009 kl. 12:38

Lycka till! :)

0

Elisabeth Jansson

23 sep 2009 kl. 12:43

Jag blev så intresserad av det här så jag satt mig och googla men det har du väl gjort!
För de som vill läsa mer så skickar jag den här länken,nu måste jag ut i skogen ska läsa mer ikväll om knölfotingar.

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/knolfotingarsquamanita.177.html

0

Frida T

23 sep 2009 kl. 12:48

Spännande saker dessa svampar!

Här kommer bättre bilder. :)

0

Frida T

23 sep 2009 kl. 15:54

Någon som har en aning?

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 16:18

Bara en aning.. det här är nåt som jag aldrig har sett i verkligheten :-(

Kan det vara den här:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/squ_cont.PDF

http://www.wildaboutbritain.co.uk/archive/showfull.php?photo=79737

Den ska ha nästan runda sporer i så fall, ca 6 my (paradoxa har ellipsoida sporer, omkring 9x5 my).

Mycket spännande saker du har på gång där..

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 16:57

Jag funderar på om du har sett andra svampar intill, som kan vara tänkbara värdar?
Det behöver ju inte vara någon av de fyra arterna av knölfotingar som är kända från Sverige, du kan lika gärna ha hittat något nytt..

0

Frida T

23 sep 2009 kl. 18:29

Tack Irene!

Jag är inte rätt kvinna att avgöra vilken svamp det är , men här kommer bilder på svamparna närmast där jag hitta knölfotingen. En hätta eller något? Kan inte alls dessa , vet du?

Den var klibbig både på hatt och fot, grönaktig längst upp på foten.

0

Ewa lilliesköld

23 sep 2009 kl. 18:37

Vilken urhäftig liten svamp, har aldrig sett nå´t liknande. Hoppas vi får veta vad det är!!!
Grattis till ett mycket spännande fynd!!
:-)

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 18:38

Det ser ut som broskvaxing, Hygrocybe laeta. Den är väl lite kraftigare i foten än basen till den lilla Squamanitan? Tveksamt om den är värden i alla fall.

0

Frida T

23 sep 2009 kl. 18:44

Hmm broskvaxskivling kan du ha helt rätt i. Men den har jag inte kikat på så här liten. Ja jag såg ingen annan i närheten… så då vet jag inte.

Bilden du visa på slät knölfoting var kul o se! Ett äldre ex än mitt? Eller om det är som du säger något helt annat…

Gryknölfoting är jag ganska säker på att det inte är i allafall :)

0

Frida T

23 sep 2009 kl. 18:46

Tack Ewa!

Hoppas bara det går att klura ut vad det är.:)

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 22:36

Ja, det skulle vara kul att få veta vad det är för en rackare. Fick du inga bra kontakter från ängssvampskursen - nån expert därifrån kanske kan hjälpa till?

0

Frida T

24 sep 2009 kl. 08:49

Hej,

Var upp o kollade runt fyndplatsen igen. Närmaste svampar förutom broskvaxingen var även ängsvaxing och så denna hätting? Det skulle ju stämma bättre om man kollar hur “värdfoten” ser ut. Vid platsen finns även en enbuske om det har någon betydelse?

Kan ingenting om hättingar, men här kommer bilder. :)

Hätting?

0

Irene A

24 sep 2009 kl. 09:12

Jag är inte heller hemma på hättingar, men har kollat upp beskrivning till honungshätting, Galerina pumila. Det är en mycket vanlig art som växer bland olika slags mossor, med gulbrun, strimmig och något klibbig hatt, blekgula skivor - så det ser ut att kunna vara den du har där :-)

Om du torkar och sparar kollekt av knölfotingen och kontaktar Stridvalls, kanske du kan få hjälp med artbestämning?

0

Frida T

24 sep 2009 kl. 10:58

Tack för tipset Irene! Ska kolla upp det.:)

Är det ingen av er andra “veriferat svampkunniga” som sett något liknande?

0

Slät knölfoting

Frida T

24 sep 2009 kl. 14:14

Det mest troliga är att det rör sig om Slät knölfoting (squamanita contortipes). Hoppas fler fått upp ögonen för dessa spännande svampar, o att vi får se fler här på forumet. :)

0

Snyltskivling

Hans v E

24 sep 2009 kl. 17:21

Vad jag undrar när det gäller dessa otroliga knölfotingar är om det från början har funnits ex.vis en grynskivling med fot, hatt och skivor och sedan parasitens fruktkropp vuxit som en beläggning och gjort värden gråviolett upptill och fjällig på hatten.
Eller om grynskivlingen först vuxit upp som bara en fot utan hatt (det gör väl ingen hattsvamp) och sedan angripits och fortsättningen av foten och hatten sedan tagits över av parasitens hyfer.
Har knölfotingssporer landat på grynskivlingens primordier (början till fruktkroppar)?

F.ö. tycker jag snyltskivlingar vore ett bättre namn än knölfotingar.

Släktet Squamanita har behandlats (med färgbilder) i Sveriges Mykologiska Förenings tidskrift Jordstjärnan n:r 15:1 (1994).

0

Snyltfot

Frida T

24 sep 2009 kl. 19:40

Mycket bra frågeställning du kom med Hans. Det vore ju kul och se en ensam fot utan hatt..
Hoppas någon vet svaret.

Snyltfot vore också ett bättre namn, den parasiterar ju synligt på en annan fot. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone