Denna lilla knölfotingen? fann jag idag i en annan hage.(Mycket mindre än de andra Grynknölfotingarna) Det finns ju inte direkt ett överflöde av bilder av dessa arter att jämföra med, så är det någon som vet? Tycker iallafall att det påminner om en knölfoting med den “delade” foten. Tacksam för hjälp :)
Hej!
Jag har hållt på med svamp i snart 30 år och aldrig hört talas om knölfotingar,mycket intressant,tyvärr kan jag inte hjälpa dig!
Du verkade vara väldigt kunnig på insekter med,intressant med humlan i Ekshärad.
Nu ska jag ut och fota den gäckande taggsvampen och se om det är dax att ta hem den och torka den!
Jag blev så intresserad av det här så jag satt mig och googla men det har du väl gjort!
För de som vill läsa mer så skickar jag den här länken,nu måste jag ut i skogen ska läsa mer ikväll om knölfotingar.
Bara en aning.. det här är nåt som jag aldrig har sett i verkligheten :-(
Kan det vara den här:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/squ_cont.PDF
http://www.wildaboutbritain.co.uk/archive/showfull.php?photo=79737
Den ska ha nästan runda sporer i så fall, ca 6 my (paradoxa har ellipsoida sporer, omkring 9x5 my).
Mycket spännande saker du har på gång där..
Hmm broskvaxskivling kan du ha helt rätt i. Men den har jag inte kikat på så här liten. Ja jag såg ingen annan i närheten… så då vet jag inte.
Bilden du visa på slät knölfoting var kul o se! Ett äldre ex än mitt? Eller om det är som du säger något helt annat…
Gryknölfoting är jag ganska säker på att det inte är i allafall :)
Hej,
Var upp o kollade runt fyndplatsen igen. Närmaste svampar förutom broskvaxingen var även ängsvaxing och så denna hätting? Det skulle ju stämma bättre om man kollar hur “värdfoten” ser ut. Vid platsen finns även en enbuske om det har någon betydelse?
Kan ingenting om hättingar, men här kommer bilder. :)
Hätting?
Jag är inte heller hemma på hättingar, men har kollat upp beskrivning till honungshätting, Galerina pumila. Det är en mycket vanlig art som växer bland olika slags mossor, med gulbrun, strimmig och något klibbig hatt, blekgula skivor - så det ser ut att kunna vara den du har där :-)
Om du torkar och sparar kollekt av knölfotingen och kontaktar Stridvalls, kanske du kan få hjälp med artbestämning?
Vad jag undrar när det gäller dessa otroliga knölfotingar är om det från början har funnits ex.vis en grynskivling med fot, hatt och skivor och sedan parasitens fruktkropp vuxit som en beläggning och gjort värden gråviolett upptill och fjällig på hatten.
Eller om grynskivlingen först vuxit upp som bara en fot utan hatt (det gör väl ingen hattsvamp) och sedan angripits och fortsättningen av foten och hatten sedan tagits över av parasitens hyfer.
Har knölfotingssporer landat på grynskivlingens primordier (början till fruktkroppar)?
F.ö. tycker jag snyltskivlingar vore ett bättre namn än knölfotingar.
Släktet Squamanita har behandlats (med färgbilder) i Sveriges Mykologiska Förenings tidskrift Jordstjärnan n:r 15:1 (1994).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.