0 458 visningar

12 svar

Frågetecken från helgen

Lena J

23 sep 2009 kl. 13:15

Har lite frågetecken efter helgen i stugan.(Fällfors i norra Västerbotten)
Först en klubbsvamp som växte tillsammans med frostvaxing,hittade bara ett ex och den var ca 8 cm hög
Stor klubbsvamp?
bilderna ,serie 1:

klubbsvamp/frostvaxing

0

Lena J

23 sep 2009 kl. 13:18

serie 2:på myrstack

på myrstack

0

Lena J

23 sep 2009 kl. 13:21

serie 3:
Små röda som växte på granstubbe tillsammans med vedmussling

små röda på granstubbe

0

Lena J

23 sep 2009 kl. 13:24

sista serien nr 4:I mossig barrskog
skålsvamp/haröra?

skålsvamp/haröra?

0

Serie 1

Irene A

23 sep 2009 kl. 13:27

“Klubbsvampen” är en klubbdyna, och jag gissar att det är Hypocrea(Podostroma) alutacea, samma som NadaL hade här:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=162702&fnr=1&sok=NadaL&Start=0&Offset=50&ipos=3

0

Serie 1

Bo E

23 sep 2009 kl. 14:17

Är det inte gamla rodnande fjällskivlingar på myrstacken? De brukar se ut sådär i sista stadiet innan de faller ihop.

0

Serie 1

Lena J

23 sep 2009 kl. 18:52

Kul att ha hittat en för mig ny art!
Hur vanlig/ovanlig är Hypocrea alutacea?
Vill gärna ha förslag på de övriga serierna också...

0

Serie 1

Irene A

23 sep 2009 kl. 20:37

Eftersom namnet Podostroma alutaceum har använts på flera olika arter, är det lite osäkert hur vanlig just den arten är.

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/pod_alut.PDF

De som jag har sett mest av, kan ha varit arten med mindre och blekare “huvud”, Hypocrea leucopus - och H. nybergiana har jag bara sett en gång.

Det verkar i alla fall som om samtliga arter är lite vanligare norrut.

0

Bo E

24 sep 2009 kl. 13:24

Serie2 skulle det naturligtvis vara, som jag gissar är gamla nedtorkade fjällskivlingar.

0

Lena J

24 sep 2009 kl. 21:15

Lyfter tråden!
Ingen som har förslag på serie 3 och 4?

0

Hans v E

24 sep 2009 kl. 22:51

Jo, jag skulle kunna tänka mig att 3an är Rhytidhysteron (Eutryblidiella) hysterina. En kärnsvamp (pyrenomycet) som liknar en skålsvamp (discomycet). Tillhör familjen Patellariaceae.

4an verkar vara stort haröra.

0

Lena J

25 sep 2009 kl. 08:18

Tack för alla svar!

0

Serie 4

Irene A

25 sep 2009 kl. 08:40

är ett haröra, men knappast stort haröra.

Det liknar en art som är vanlig i barrskogarna häromkring, och som jag har undersökt och fått till Otidea caligata (från ett begränsat urval av arter). För att kunna säga något med säkerhet om haröronen, anser jag att det behövs mer komplett litteratur om släktet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone