0 435 visningar

9 svar

Kanelspindling igen?

Bo E

23 sep 2009 kl. 14:43

Kan detta vara yngre ex. av den rödskiviga kanelspindlingen, eller nån annan spindling?

Ganska sank gallrad ungtallskog strax sydväst om Örebro.

Foto: Helena Bilow

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 15:03

Ja, men inte rödskivig kanelspindling eftersom den arten har röda skivor (!)
Kärrspindling kanske..?

0

Bo E

23 sep 2009 kl. 15:05

De växte i samma terräng.
Jo kärrspindling låter ju troligt.
Skvattram och odonris fanns det oxå i de markerna.

0

Bo E

23 sep 2009 kl. 15:08

Ha ha…
Dethär kom upp när jag sökte Kärrspindling på google…

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=8001

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 15:50

Ganska imponerande, den kärrspindlingen :-)

0

Bo E

24 sep 2009 kl. 13:34

Ja, inget man vill ha krypande på sig direkt.

Men jag googlade egenrtligen efter svampen förståss….finns det nån info om den?
Inte i databasen, inte på google…

Men stort tack, Irene, för att du ändå känner igen den.

0

Irene A

24 sep 2009 kl. 13:53

Jag kan inte påstå att jag känner igen den (det var ett “kanske..?” med där :-) Det kan förstås lika gärna vara gulskivig kanelspindling. Det är en förvillande variabel art också.

0

Bo E

24 sep 2009 kl. 14:36

Tja, den gulskiviga verkar inte heller vara så vanlig att den finns på bild när man googlar.

Men vi kan vara överens om kanelspindlig, och det kanske är fullt tillräckligt som svar på en fråga från en nybörjarkurs?

Lite överkurs kanske då att gå vidare och söka underarter…?

0

Karl S

24 sep 2009 kl. 19:17

Jag tror inte din cortis är en gulskivig kanelsp., Cortinarius croceus. Irene har säkert rätt i att det är en av kärrspindlingarna.  Om färgerna är ungefär OK (från min bildskärms synpunkt), är det C. sphagneti (av många kallad C. tubarius). Går med sälg (vide) i kärrmarker.

C. huronensis (tidigare kallad C. palustris, fast C. chrysolitus nog är ett mer korrekt namn) brukar vara mörkare, går med “martallar” i kärrmarker.  Man kan skilja dom med lutreaktionen.

0

Karl S

24 sep 2009 kl. 19:18

PS. Bo E, C. croceus är den vanligaste av alla kanelisar i Skandinavien, något vanligare än C. semisanguineus till och med, vissa år i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone