0 375 visningar

17 svar

Föränderlig tofsskivling?

HIK

23 sep 2009 kl. 17:40

Ser ut som en föränderlig tofsskivling men mindre, hattbredd 25mm, den vitflockiga hattkanten stör mig något kan dom ha det?

0

Boman

23 sep 2009 kl. 17:51

Nej, det är INTE en Föränderlig tofsskivling.

0

Stefan hbg

23 sep 2009 kl. 17:58

Tycker den ser smaskig ut. Är du inte säker…

0

Stefan hbg

23 sep 2009 kl. 18:01

Var växte den ?

0

Karl S

23 sep 2009 kl. 18:06

Jag tror du har hittat en tofsskivling ss. str. (Pholiota), inte föränderlig (Kuehneromyces).  Som sagt växtplatsen är viktig.  I (ädel)lövskog har vi Ph. gummosa, men den verkar lite för hygrofan. Torkade ex av Ph. lenta i barrskog?

0

HIK

23 sep 2009 kl. 18:17

Den växte i gränsen mellan alsumpskog och bokskog tror att det var en alstubbe.

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 18:31

Jag ser ingen anledning att avfärda föränderlig tofsskivling, kommer inte på något annat som det skulle kunna vara heller..

http://www.hlasek.com/kuehneromyces_mutabilis_a7361.html

0

Rotfränskivling

Hans v E

24 sep 2009 kl. 18:00

är det nog. Den har vitt velum, luktar något mystiskt (ungefär som Goliatmusseron) är rotlikt förlängd och sällsynt.

0

Rotfränskivling

Karl S

24 sep 2009 kl. 18:15

Intressant idé, Hans. Rotfränis brukar lukta lite bittermandelaktigt. Hade HIKs svamp någon lukt? Det skulle faktiskt kunna vara den, men vi behöver fler exemplar, unga och snitt.

0

Rotfränskivling

HIK

24 sep 2009 kl. 20:17

Nja tror nog mest på Irenes förslag, rotfränskivling ser väl inte ut så där? den luktade iallafall inte bittermandel.
Tack för alla svar Hasse.

0

Rotfränskivling

Tony S

24 sep 2009 kl. 21:07

Jag håller med Irene. Det är mest troligt föränderlig tofsskivling.

Rotfränskivling är en ganska kraftig art med rotlikt förlängd fot, inte särskilt lik denna.

0

Rotfränskivling

Hans v E

24 sep 2009 kl. 23:28

Föränderlig t har väl inte vitt velum (universale). Börjar bli övertygad om rotfrän.

0

Rotfränskivling

Michael Krikorev

25 sep 2009 kl. 00:16

En solklar föränderlig tofsskivling om du frågar mig!

Jag förstår inte uppkomsten av alla konstiga förslag, bara för att den råkar ha lite velumrester på hattkanten? Det har den ibland.

0

Rotfränskivling

Michael Krikorev

25 sep 2009 kl. 00:21

Och Hans.. det är troligen rester från “velum partiale”, alltså det inre velum som täcker skivorna som ung, som blivit kvar på hattkanten.

0

Rotfränskivling

Tony S

25 sep 2009 kl. 00:29

Nä, rotfränskivling är nästan storleksklass med en stor kragskivling. Den är dessutom nästan helt vitaktig till gräddfärgad.
Den är det inte.

Men det vita velumet är nog ovanligt för en K. mutabilis, även om bilden Irene länkade till har lite av det synligt.

0

Michael

Hans v E

25 sep 2009 kl. 10:11

Velum PÅ hatten (även om det sitter nära kanten) är universale.
Jag tror det är en ovanligt liten fruktkropp av Hebeloma radicosum. Har inte hittat i någon litteratur att K. mutabilis har vitt velum. Har du?

0

Hans v E

25 sep 2009 kl. 10:15

Oj. Nu först tittade jag på Irenes länk. Nåja, diskussion är diskussion.

0

Jag börjar förstå...

RasBohlin

25 sep 2009 kl. 17:40

...varför jag alltid tycker mig se att K.mutabilis är lite “tofsig” på hatten!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone