0 838 visningar

2 svar

Kremla

Susanne

18 aug 2003 kl. 21:11

Där jag bor (Borås, Västra Götaland) plockar jag en kremla som jag tror är Russula mustelina (finns endast beskriven i ett fåtal svampböcker). Färgen varier från gulbrun till ganska mörkt brun.Hatten är klibbig när det är fuktigt. Skivorna är vita liksom foten men den kan också ibland vara brunfärgad. Den är oftast kraftig och stor. Påminner som ung om stinkkremla.Vissa år växer den rikligt och eftersom den sällan är maskäten kan skörden bli stor. Jag tycker den är god och undrar nu om andra har någon erfarenhet av denna svamp? OBS!Det är absolut ingen av de vanliga kremlorna typ sillkremla, olivkremla eller mandelkremla.

0

Irene

19 aug 2003 kl. 08:42

Hej!
Som brukligt är med kremlor, har jag även tagit smakprov på brunkremla och funnit den mild, men med en obehaglig, svårbeskriven eftersmak. Jag har därför aldrig ätit den tillagad.
I bl.a. Bon’s svampbok står att den är ätlig och god, men det finns belägg för att den är svagt giftig, ungefär som giftkremlor, och har gett upphov till magbesvär (antagligen pga individuell känslighet eller bristfällig tillagning).

Kul iaf att du hittar den i stora mängder. Där måste finnas många andra intressanta arter också.
Om du inte är helt säker på bestämningen av brunkremlan - kolla foten i längsgående genomskärning (se bild):
http://w1.930.telia.com/~u93004798/PAGES_PZ/Russula_mustelina.html
Den ska ha kamrade håligheter, precis som de närstående stinkkremlorna, men smakar den inte fullt så illa - ja, då är det brunkremla.

0

Susanne

21 aug 2003 kl. 21:42

Tack för ditt svar Irene. Jag har faktiskt inte märkt någon eftersmak på brunkremlan men skall känna efter nästa gång. Det har dock inte funnits så gott om dem i år. Jag har plockat svamp i många år nu och jag tycker inte “mina” trakter har någon särskilt spännande svampflora. Marken här i västsverige är ju oftast ganska sur. Svampar som jag aldrig lyckats hitta är tex: svart och rödgul trumpetsvamp samt scharlakansröd vaxskivling trots att den är vår landskapssvamp. Det finns inte så gott om tex: fårticka, stolt fjällskivling eller champinjoner men man hittar ganska ofta sotbrun vaxskivling, rynkad tofsskivling och nästan alla sorters kremlor. Kantareller, taggsvamp, olika strävsoppar, brunsopp, sammetssopp, blodriskor och trattkantareller hittar jag under nästan varje svamptur. Jag har föstått att du även är intresserad av icke matsvamp och då kanske man kan hitta spännande arter här i trakterna också men den vanligaste skogstypen här är planterad granskog, ibland med inslag av lövträd och tall, och det är väl inte så spännande.Om jag bara hade haft tid skulle jag själv gärna ägna mig åt att försöka kartlägga förekomsten av olika icke- matsvampar här i trakterna.Här går också gränsen för naturlig bokskog men det finns inte så många kvar och för övrigt är de ganska magra och artfattiga. När det gäller brunkremlan är jag nog så säker man kan vara utan att titta i mikroskop. Jag har läst någonstans att den är så vanlig här i västsverige just pga försurningen vilket ju inte är så uppmuntrande men att den eventuellt skulle kunna vara giftig har jag faktiskt aldrig sett någon uppgift om. /Susanne
P.S Kul att du tar dig tid att svara på så många frågor här på sidan. Du verkar vara väldigt kunnig. Är du utbildad biolog?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone