0 461 visningar

9 svar

Hjälp!!!!!

Elisabeth Jansson

23 sep 2009 kl. 20:53

Har hittat en svamp som jag aldrig tidigare sett!
Foten är 8-10cm
Hatt 4-8cm
Granskog med inslag av grönsten i marken.
Jag har mina aningar,men är inte säker!

??????

0

Elisabeth Jansson

23 sep 2009 kl. 22:00

Tillägg ingen speciell doft,mild smak kanske lite sträv efter en stund!

0

Irene A

23 sep 2009 kl. 22:26

Ingen aning, har aldrig sett en sån kremla förut! Vilka aningar har du, Elisabeth?

0

Elisabeth Jansson

23 sep 2009 kl. 23:08

Jag fick känslan av att det var en kremla,samtidigt en musseron,men efter diskussion med kompis så har jag avfärdat musseron.
Kremlevaxskivling är det närmaste jag kan komma,men det var tät unggranskog men det är grönsten i marken inte långt ifrån växte det rödgul trumpetsvamp.
Jag ska dit imorgon och kolla om jag kan hitta någon liten ekplanta!

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2009 kl. 07:09

Nog stämmer det väl mycket bra med kremlevaxskivling! Och tro inte alltför mycket på ek-krav och dylikt. Det är många ädellövsvampar som kan häcka ihop med gran, Elisabeth. Det har jag märkt!;) Vad växte där innan granen planterades? Tidigare markanvändning?

0

Frida T

24 sep 2009 kl. 09:01

Kan inget om kremlor, men tror på Jan A´s teori. Det var ju även ungskog så de har ännu ej slagits helt ut av granarna. :)

0

Elisabeth Jansson

24 sep 2009 kl. 09:55

Det är ett mycket roligt fynd vad det än är men jag tror på kremlevaxskivling det är utanför biotopskyddet där det finns så mycket sällsynta arter,får se hur mycket mer området kan skyddas jag har tagit kontakt med SMF länsstyrelse och skogstyrelse händer det inget med!
Hittade ju även slöjvaxskivling inom samma område i en granskog.
Andra fyndet här i området den förra växtplatsen är skövlad!

0

gunhild Nordås

24 sep 2009 kl. 20:42

Heja på Elisabeth, visst glömmer man för en stund alla krämpor och glider fram som på moln när man hittar nåt nytt och spännande. Lycka till med fyndet!

0

Michael Krikorev

24 sep 2009 kl. 22:47

Jag tror absolut att det är en kremla, ingen kremlevaxingmen det närmsta förslag jag har är en uppsprucken fagerkremla. Den har en något sträv eftersmak, av vissa beskriven som “blyertspenna” (den av trä som man kan vässa och hade i skolan).

0

Tony S

24 sep 2009 kl. 23:02

Tänkte också på den direkt Michael, men jag tror aldrig jag sett fagerkremla utanför bokskog. I sydsvensk hedbokskog är den ju väldigt vanlig.
Men undantag är ju å andra sidan inte alltför ovanligt i svampvärlden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone