Har köpt en svamptork så nu experimenterar jag hejvilt härhemma.
Ang sandsopp, torkar man bara från hattarna? Har svårt att få skivorna från foten torra, de blir lite sega trots låång torktid.
Om jag ska torka sammetsfotad pluggskivling och motaggsvamp till färgning, vilka delar av svampen torkas då?
Hej!
Det är bra att lufta svamparna lite, och sedan torka på nytt.
Tänk på att vissa färgsvampar är giftiga så använd kanske några “ollor” nätkorgar till färgsvamp och andra till matsvamp.
Jag skulle inte köra mat och färgsvampar vid samma tillfälle.
Motaggsvamp och sammetsfotad pluggskivling torkar du hela svampen. Du får skära i tunna skivor.
Färgsvampar kan man faktiskt börja torka ute i solen på en tidning.
Jag har torkat Karl-Johan i varmluftsugn och det tog väldigt lång tid.
Sand soppen blir helt torr på en ställning av t.ex myggnät ovanför ett element eller som sagts i solen.Sedan brukar köra dem i ugnen på mycket svag värme, gärna varmluft en stund tills de är så tora som skogen var för ett par veckor sedan. Inte varmare ugn än ca 50-75 grader o kuckan på glänt.Torkad sandsopp är mycket god pulveriserad i sås.Men ska förvaras omald på burk. Påminner om Murklor i smaken.
torkar alltid tratkantareller på tidningspapper på golvet tar ca 5 dagar och det doftar ljuvligt i hela huset. likaså med osthyvlestrimlad karl johan. toppmurklor brukar jag torka ute i maj solen det går på någon dag.
kantareller torkade jag för många år sedan, men aldrig mer, tog tid och blev inte bra.
köpta svamptorkar är helt onödvändigt.
så Per, du tycker att halvrutten torkad svamp är godare . ju längre en svamp har sig att torka desstomer trivs alla bakterier i den, svamp är trots allt en ganska ömtålig färskvara. om du har möjlighet att titta på dina svampar i mikrosop skall du se hur rörit allt är med en massa bakterier
Jag gillar min svamptork.Mycket. Sandsopparna(och bär, frukt, färgsvampar, mm)ska plockas NU.Solen lyser inte, elementen ska inte vara varma nu, spisen behövs till matlagning, och sedan dagens skratt ;)) Mina Irländska varghundar och tre vilda barn springer runt bland tidninspapper och trattisar som ligger på golvet, hehe!
Men tack för alla era tips!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.