0 729 visningar

27 svar

Torkad sandsopp

MariaB

20 aug 2006 kl. 21:54

Har köpt en svamptork så nu experimenterar jag hejvilt härhemma.
Ang sandsopp, torkar man bara från hattarna? Har svårt att få skivorna från foten torra, de blir lite sega trots låång torktid.
Om jag ska torka sammetsfotad pluggskivling och motaggsvamp till färgning, vilka delar av svampen torkas då?

0

per d

20 aug 2006 kl. 21:59

svamp skall torkas naturligt inte med moderna påfund som svamptorkar.

0

AM

20 aug 2006 kl. 22:05

Hej Maria B.
Visst kan du torka med svamptork.Som du säger vill foten bli lite seg.
Prova att göra svampmjöl i så fall.

0

MariaB

20 aug 2006 kl. 22:34

AM, är den torr fast den är lite seg, törs man lägga den i burken med de andra bitarna?

per d, datorer är moderna påfund.

0

Elisabeth

20 aug 2006 kl. 22:53

Hej!
Det är bra att lufta svamparna lite, och sedan torka på nytt.
Tänk på att vissa färgsvampar är giftiga så använd kanske några “ollor” nätkorgar till färgsvamp och andra till matsvamp.
Jag skulle inte köra mat och färgsvampar vid samma tillfälle.
Motaggsvamp och sammetsfotad pluggskivling torkar du hela svampen. Du får skära i tunna skivor.
Färgsvampar kan man faktiskt börja torka ute i solen på en tidning.
Jag har torkat Karl-Johan i varmluftsugn och det tog väldigt lång tid.

0

Tina Nordberg

21 aug 2006 kl. 10:00

Sand soppen blir helt torr på en ställning av t.ex myggnät ovanför ett element eller som sagts i solen.Sedan brukar köra dem i ugnen på mycket svag värme, gärna varmluft en stund tills de är så tora som skogen var för ett par veckor sedan. Inte varmare ugn än ca 50-75 grader o kuckan på glänt.Torkad sandsopp är mycket god pulveriserad i sås.Men ska förvaras omald på burk. Påminner om Murklor i smaken.

0

klas jaederfeldt

21 aug 2006 kl. 11:12

en enkel tork bygger du själv. gör en ram lika stor som din spis, klä den med myggnät, sätt en distanskloss på 10 cm i varje hörn, ställ allt på spisen lägg på din svamp, gammal spis alla plattor på 1an, nyare spis mellan 2-3, rör om lite då å då

0

Tina Nordberg

21 aug 2006 kl. 12:13

Det fungerar bra med en gammal garderobs hylla av nättyp.Med ca 10 cm kant. Och så ett myggnät i botten.
Kräver ingen byggnation.

0

kobran

21 aug 2006 kl. 13:15

Ett grovt papper på ett torrt och varmt ställe brukar oxå funka.
Fast ska det torkas större mängder blir nog förslagen från Klas och Tina aktuella.

0

klas jaederfeldt

21 aug 2006 kl. 13:22

distansklossar behövs för att luften skall cirkulera bättre, att torka på tidningar tycker jag är helt fel, en torkning skall gå snabbt annars så ruttnar svampen mer.ell, mindre

0

kobran

21 aug 2006 kl. 13:43

tidningar luktar ofta av svärta eller färg.
inte bra.
små mängder på rent grovt papper funkar annars tycker jag.
testar just nu en skivad karl-johan

0

Tina Nordberg

21 aug 2006 kl. 14:23

När jag har riktigt gott om tid och det inte är så mycket trär jag upp svmparna på tråd. Ca 1m lånda girlanger o de tar inte mycket plats heller.Torkar snabbt där det är torrt o varmt.När barnen var minde gick det bra att muta em att hjälpa till.

0

per d

21 aug 2006 kl. 15:36

torkar alltid tratkantareller på tidningspapper på golvet tar ca 5 dagar och det doftar ljuvligt i hela huset. likaså med osthyvlestrimlad karl johan. toppmurklor brukar jag torka ute i maj solen det går på någon dag.
kantareller torkade jag för många år sedan, men aldrig mer, tog tid och blev inte bra.
köpta svamptorkar är helt onödvändigt.

0

klas jaederfeldt

21 aug 2006 kl. 15:48

så Per, du tycker att halvrutten torkad svamp är godare . ju längre en svamp har sig att torka desstomer trivs alla bakterier i den, svamp är trots allt en ganska ömtålig färskvara. om du har möjlighet att titta på dina svampar i mikrosop skall du se hur rörit allt är med en massa bakterier

0

per d

21 aug 2006 kl. 16:34

de trattkantareller jag torkade 1999 är fortfarande helt perfekta och jag äter av dem regelbundet och har inte varit sjuk på 25 år !

0

Myran

21 aug 2006 kl. 18:55

En vanlig bordsfläkt fungerar ypperligt som svamptork.

0

MariaB

21 aug 2006 kl. 21:05

Jag gillar min svamptork.Mycket. Sandsopparna(och bär, frukt, färgsvampar, mm)ska plockas NU.Solen lyser inte, elementen ska inte vara varma nu, spisen behövs till matlagning, och sedan dagens skratt ;)) Mina Irländska varghundar och tre vilda barn springer runt bland tidninspapper och trattisar som ligger på golvet, hehe!
Men tack för alla era tips!

0

Karin Hedén

22 aug 2006 kl. 01:05

Utrymmet ovanför kyl och frys och pannrummet är bra torkplatser.

0

per d

22 aug 2006 kl. 07:33

mariab, skjut hundarna och sälj barnen så kan du få torkat dina trattkantareller på bästa sätt !
LOL

0

Tina Nordberg

22 aug 2006 kl. 09:13

Det är ingen brist på uppfinningsrikedom när det gäller svamptorkning. Ingen ska behöva vara utan torkad svamp när de väl blivit plockade.Har någon lyckats med att torka i micron ?
per d Ett skämt ?

0

Affe

22 aug 2006 kl. 14:12

Har provat några olika sätt men tycker att svamptorken var ganska så väl investerade pengar. Köpte till ett gäng extra ollor så det finns plats till mycket svamp.

0

lena M

22 aug 2006 kl. 18:37

Jag tror jag skall testa och se om torkad sandsopp påminner om murklor i smaken. Då är man iallafall på säkra sidan sas.

0

Tina Nordberg

22 aug 2006 kl. 22:05

Hör av dig sen Lena M. Så vi får veta vad du tycker.Har du redan hittat några? Inte jag. Förra året fann jag massor vid Grövlesjötrakten O burken är snart tom.Plockade bara lite då, för att testa.

0

Lena M

23 aug 2006 kl. 07:20

Nej, jag har inte sett några ännu, men det är ju inte så många arter som kommit.

0

Tina Nordberg

25 aug 2006 kl. 08:43

Hej Foffo, gå tillbaka till 20/8 i detta forum, under “torkad Sandsopp” finner du massor med tips. Det gäller andra frågor åxå leta gärna lite innan ni frågar.Samma sak kanske redan är stött o blött. Grattis till fyndet.

0

Tina Nordberg

25 aug 2006 kl. 09:02

Sorry, föregående inlägg hamnade fel.

0

Birgitta D

25 aug 2006 kl. 09:49

Jag håller just nu på och torkar Karl Johan i varmluftsugnen och en underbar doft sprider sig i köket.

0

Tina Nordberg

25 aug 2006 kl. 10:41

Kan du skicka skrapprov, så man får dofta ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone