0 597 visningar

14 svar

Tre skönheter

Jan A, Uppsala

24 sep 2009 kl. 18:08

Hundpatrullen kom idag hem med bilder på små skaftade för JAS och en blek men skön Ramaria för den hugade - och med två levande spindlingar som vi behöver hjälp med, bilder från ”fönsterateljen” i serie 2.

Spindlingarna växte i sydsluttning med blåbär tills. m. svart trumpet. Yngre-medelålders björk, gran, asp. Fanns fler, den största kvarlämnade c 15 cm. Köttet oföränderligt ”vitt”. Ingen påtaglig lukt,  smak småningom en aning - men tydligt - skarp på tungan.

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2009 kl. 18:11

Serie 2. Spindlingen.

0

Karl S

24 sep 2009 kl. 18:21

Din spindling liknar Cortinarius præstans, jättesp., med något fårad hattkant och mycket vitt velum, men den ska inte smaka skarpt och miljön är helt fel.

Kanske C. cumatilis, porslinsblå sp., men den brukar inte ha så mycket velumrester på hatten. Den kan exceptionellt bli 15 cm. Dne är oxo mild.

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2009 kl. 19:22

Tack “så länge” Karl, de båda du nämner har jag träffat. Färgåtergivningen på bilderna är mycket exakt; skärpan i smaken är väl det mest osäkra, KAN komma från något annat, t.ex. från chili som ligger på tork några m bort i samma fönster…

0

Karl S

24 sep 2009 kl. 21:40

Bara ett uppslag: Jag kom nu på vad din blå Phlegmacium liknar mest, C. velicopia.  Det är en amerikansk art som jag har sett i Colorado, men som lär finnas i Europa eftersom den rapporteras av Reumaux i Frankrike (bok+gran) och dessutom kan vara C. caerulescens i Bresadolas mening.  (Det kan inte vara den riktiga C. caerulescens, som har en vid, kantad fotknöl).

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2009 kl. 22:25

Har kollat vad Arora säger om C. velicopia: “Cap and basal bulb discoloring ochre or buffy-tan fairly quickly.” Stämmer inte.

“caerulescens with a darker blue or violet-blue cap when young”
Mina är snarast “stålgråvioletta” - “utan” blått - i alla åldrar.
Vill du ha en?

0

Variecolores?

Karl S

25 sep 2009 kl. 14:09

Sporerna ger inte så mycket i komplexet i Cærulescentes, men om du har möjlighet att mäta dom själv kan det i alla fall inte skada. Men jag lurar lite på Variecolores. Kan du prova om det finns en lutreaktion i köttet?

0

Ramaria!

Elisabeth Jansson

25 sep 2009 kl. 15:44

Hej!
Den där ramarian tycker jag att du ska torka,skär den mitt itu och beskriv vad du ser utifrån Att tänka på! som jag tror att du fått!
Har hundpatrullen fyndplatsen klar för sig?
Du vet att det hittades en ny Ramaria i dina trakter förra året ska visst heta gräddfingersvamp.

Prova gärna med meltzers,vi hittade en ramaria i år nytt fynd här som reagerade med att bli blå i foten.

0

Variecolores?

Jan A, Uppsala

25 sep 2009 kl. 17:30

Har lutat den. Ingen reaktion.
Får vila till måndag nu. Spindlingen alltså!
Har sett bilder som liknar - och so inte liknar. Swefungi; tämligen lik men starkare blåviolett färg. Stridvall; nej!

0

Ramaria!

Jan A, Uppsala

25 sep 2009 kl. 17:32

OK, Elisabet, om jag har nån ork kvar på måndag, så ska jag tvinga ut patrullen att hämta en bit!

0

Variecolores?

Jan A, Uppsala

26 sep 2009 kl. 07:15

Karl S!  Efter 2-3 timmar blev den lutade “brun”, men vet inte säkert “varför”.

0

Ej variecolores

Karl S

26 sep 2009 kl. 09:34

Alla svampar blir bruna efter ett tag med lut (om dom inte får andra färger),så vi får nog avskriva Variecolores, som blir gul i köttet inom 30 sek. Osäker diagnos blir alltså: ovanlig form av C. cumatilis.

0

Ej variecolores

Jan A, Uppsala

26 sep 2009 kl. 09:48

Tack, Karl! Precis vad jag menade - om lutningen…
Om det finns några kvar nästa vecka så får Ryman en.

0

Ej variecolores

"JAS" Helsingborg

28 sep 2009 kl. 09:09

Jodå Jan jag såg dem men gjorde ingen kommentar, de små måste ju vara Trichia decipiens Ullklubba eller hur.? Skall ut i veckan och jaga lite mer smått och gott. Skall plocka lite ätbart oxå det fullkomligt myllrar av Stor lökbrosking i bokskogarna här ner just nu.

0

Ej variecolores, Karl S

Jan A, Uppsala

11 okt 2009 kl. 19:50

28/9 kom hustrun hem med ett ungt och ett glt ex av spindlingen. Det unga var riktigt slemmigt, det äldre torrt. Visar några bilder (har fler;)). En halva av vardera finns torkad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone