Hundpatrullen kom idag hem med bilder på små skaftade för JAS och en blek men skön Ramaria för den hugade - och med två levande spindlingar som vi behöver hjälp med, bilder från ”fönsterateljen” i serie 2.
Spindlingarna växte i sydsluttning med blåbär tills. m. svart trumpet. Yngre-medelålders björk, gran, asp. Fanns fler, den största kvarlämnade c 15 cm. Köttet oföränderligt ”vitt”. Ingen påtaglig lukt, smak småningom en aning - men tydligt - skarp på tungan.
Din spindling liknar Cortinarius præstans, jättesp., med något fårad hattkant och mycket vitt velum, men den ska inte smaka skarpt och miljön är helt fel.
Kanske C. cumatilis, porslinsblå sp., men den brukar inte ha så mycket velumrester på hatten. Den kan exceptionellt bli 15 cm. Dne är oxo mild.
Bara ett uppslag: Jag kom nu på vad din blå Phlegmacium liknar mest, C. velicopia. Det är en amerikansk art som jag har sett i Colorado, men som lär finnas i Europa eftersom den rapporteras av Reumaux i Frankrike (bok+gran) och dessutom kan vara C. caerulescens i Bresadolas mening. (Det kan inte vara den riktiga C. caerulescens, som har en vid, kantad fotknöl).
Har kollat vad Arora säger om C. velicopia: “Cap and basal bulb discoloring ochre or buffy-tan fairly quickly.” Stämmer inte.
“caerulescens with a darker blue or violet-blue cap when young”
Mina är snarast “stålgråvioletta” - “utan” blått - i alla åldrar.
Vill du ha en?
Hej!
Den där ramarian tycker jag att du ska torka,skär den mitt itu och beskriv vad du ser utifrån Att tänka på! som jag tror att du fått!
Har hundpatrullen fyndplatsen klar för sig?
Du vet att det hittades en ny Ramaria i dina trakter förra året ska visst heta gräddfingersvamp.
Prova gärna med meltzers,vi hittade en ramaria i år nytt fynd här som reagerade med att bli blå i foten.
Jodå Jan jag såg dem men gjorde ingen kommentar, de små måste ju vara Trichia decipiens Ullklubba eller hur.? Skall ut i veckan och jaga lite mer smått och gott. Skall plocka lite ätbart oxå det fullkomligt myllrar av Stor lökbrosking i bokskogarna här ner just nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.