0 468 visningar

8 svar

Fler frågetecken

Lena J

25 sep 2009 kl. 10:52

Hittade dessa i Degerforshedens naturreservat i samband med kantarellsök i förrgår.

Serie 1: Flertalet blev mosade då jag först inte la märke till dem i min iver att plocka kantareller…,de växte i vägkanten.
Tyvärr är skärpan inte den bästa men hoppas det ändå går att säga vad det är.
Bilderna:

fingersvamp?

0

Lena J

25 sep 2009 kl. 10:59

serie 2:
Växte också i vägkanten,kantareller i närheten.
Hattfärgen lik en tegelsopp, växte rätt djupt nere i mossan.

Bilderna:

orange i naturreservatet

0

Irene A

25 sep 2009 kl. 11:27

Jag tippar att du har hittat hedfingersvamp, Clavaria argillacea, med tanke på klubbformen och växtplatsen.

Det andra var en fin spindelskivling.. Jag kommer inte på någon med en sån fotform, men det kan förstås vara en tillfällighet att den blivit sån. Hade den någon speciell lukt (brukar kännas bäst i fotbasen i så fall)?
Jag ser tallbarr och björklöv på bilden, men det kanske finns gran där också?

Karl har säkert något bra förslag på den.

0

Lena J

25 sep 2009 kl. 13:21

Hej Irene!
Efter att ha googlat på Clavaria argillacea så håller jag med i ditt förslag.

När det gäller spindelskivlingen så kände jag ingen speciell lukt.
Det finns även granar i närheten av växtplatsen.
Hoppas att Karl har något förslag!

0

Karl S

25 sep 2009 kl. 13:40

Med den fotformen och hattfärgen känner jag inte igen någon spindling (undersl. Phlegmacium i detta fall). Det är svårt att se om foten möjligen är avbruten och en större knöl finns kvar i marken?

Hattfärgen och den flammiga hathudsstrukturen hos den understa bilden är typiska för både Cortinarius napus (rovsp.) och C. variegatus. Den förra ska ha kraftig knöl på fotbasen, den andra violetta velumrester på foten. Man kan f ö lätt skilja dem på sporformen. De övre bilderna visar en bjärtare röd färg som inte är typisk för endera.

Om man antar att hela foten är med är C. variegatus det enda förslag jag kan komma med.  De violetta banden på foten är ofta svaga eller brunaktiga.

Skickar med en bild av endera (obs! ovanligt röda kollekter) så kan du säga vad du tror, Lena.

Cortinarius variegatus+napus

0

Lena J

25 sep 2009 kl. 14:50

Hej Karl!
Ja du,det här var knepigt!
Är ganska säker på att jag fick upp hela foten.
Då jag tittar på dina bilder känns den senare serien mest lik,men de jag hittade hade ju betydligt kraftigare fot än dem.
Hade ingen känsla av violett heller.

0

Irene A

25 sep 2009 kl. 15:28

C. variegatus (rosabandad spindling) låter som ett mycket bra förslag. Det rosa/violetta som brukar finnas allra längst ned på fotkanten är inte alltid så lätt att se. Jämför med den här bilden också:

http://www.cortinarius.com/Photosection/Gallery/variegatus.htm

0

Lena J

25 sep 2009 kl. 15:52

Efter att ha tittat på bilden Irene bifogade så lutar jag också åt rosabandad spindling!
Tack för hjälpen Irene och Karl!

0

C. variegatus

Karl S

25 sep 2009 kl. 16:11

Ja, Lena det var det jag menade med att jag inte känner igen fotformen — C. variegatus har normalt betydligt smalare fot (och C. napus en knöl).  Men eftersom skillnader i storlek sällan är av diagnostisk betydelse tror jag nog vi kan fastna för C. variegatus.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone