0 554 visningar

7 svar

Honningsopp????

rosmarie

26 sep 2009 kl. 14:59

skickar mer bilder. Svampen verkar trivas bra vid vedladan,på backen.Har luktat på en svamp,doften liknar Champinjoner. Tacksam för svar

Honningsopp?

0

Lena M

26 sep 2009 kl. 15:11

Honungsskivling ja. Det har funnits stora mängder här i Gästrikland tidigare men jag vet inte om den räknas till matsvamparna längre.

0

RasBohlin

26 sep 2009 kl. 17:18

Jag tycker hattarna blir goda knaperstekta enl. recept i länken nedan:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=161698&fnr=1&sok=honungsskivling&Start=0&Offset=50&ipos=2

Kanske skall tilläggas att jag är utrustad med “stålmage”! ;)

0

RasBohlin

26 sep 2009 kl. 17:24

Förresten så lär mycelet vara självlysande!

“...den kallades förr för trollved och gav upphov till myter om olika skogsväsen. Honungsskivlingens självlysande mycel avnjuts bäst ute i skogen! Leta rätt på en stubbe eller stock med houngsskivling i skogen. Gå tillbaka en mörk natt och njut av skådespelet.”
-Naturskyddsföreningen

0

Hans Myhre

26 sep 2009 kl. 21:40

Honningsoppen regnes ikke til matsoppene på grunn av at den gir allergireaksjoner.

0

RasBohlin

26 sep 2009 kl. 21:42

Jasså? Något liknande pluggskivlingen då?
Trodde den bara var “hårdsmällt”...
Har du mer info?

0

Hans Myhre

26 sep 2009 kl. 23:27

Vi bruker den ikke som matsopp i Norge. Hunder som spiser den kan meget lett dø av den, det har vi flere eksempler på.

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2009 kl. 23:48

Men är det inte så att det är lite suddigt runt denna svamp? Mig veterligen så finns det ju minst 6 arter i norden av den och de verkar inte så som om de är granskade speciellt noga eller har jag fel där? Är alla 6 arterna okänliga som mat? Så här står det om den här i guiden.
“En av våra allra vanligaste stubbsvampar. Ansågs förr ätlig, men har på senare år plockats bort ur många svampböcker för att den kan orsaka lättare magbesvär, möjligen p.g.a. att den är hårdsmält.”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone