Jag tycker hattarna blir goda knaperstekta enl. recept i länken nedan:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=161698&fnr=1&sok=honungsskivling&Start=0&Offset=50&ipos=2
Kanske skall tilläggas att jag är utrustad med “stålmage”! ;)
Förresten så lär mycelet vara självlysande!
“...den kallades förr för trollved och gav upphov till myter om olika skogsväsen. Honungsskivlingens självlysande mycel avnjuts bäst ute i skogen! Leta rätt på en stubbe eller stock med houngsskivling i skogen. Gå tillbaka en mörk natt och njut av skådespelet.”
-Naturskyddsföreningen
Men är det inte så att det är lite suddigt runt denna svamp? Mig veterligen så finns det ju minst 6 arter i norden av den och de verkar inte så som om de är granskade speciellt noga eller har jag fel där? Är alla 6 arterna okänliga som mat? Så här står det om den här i guiden.
“En av våra allra vanligaste stubbsvampar. Ansågs förr ätlig, men har på senare år plockats bort ur många svampböcker för att den kan orsaka lättare magbesvär, möjligen p.g.a. att den är hårdsmält.”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.