Jag har lite funderingar kring detta. Idag fick ett pensionärspar en full papperskasse med trattkantareller. Deras glädje går inte att beskriva i ord. Jag har även skänkt svamp till handikappade sedan många år. För min del består svampplockningen av glädjen av att kunna vistas i skogen och njuta av naturen, rensningen är det värsta jag vet.
När jag läser inlägg om att folk skryter om att de säljer svamp till högt pris mår jag riktigt illa.
Nu till min egentliga fråga: Kan man skänka svamp till äldreboenden i syfte att förbättra mathållningen? Ställer livsmedelsverket eller andra statliga myndigheter hinder i vägen?
Bo: Hoppas verkligen att du inte tar ut lön från din arbetsgivare. För det måste väl anses som mycket girigt att vilja ha betalt för det arbete man utför???
För många människor är just svampplockning ett sätt att dryga ut sina skrala kassor. Jag förstår inte hur du kan ondgöra dig över något sådant. Ett jobb, eller extraknäck, som alla andra.
Jag skänker ofta bort svamp jag också, jag ser inte meningen med att ta betalt för nåt som för mig är gratis och ett stort nöje. Men folk är olika, den som vill ta betalt kan såklart göra det, men jag ser det som ett sätt att hjälpa någon, istället för att lägga pengar i rödakorsetbössan.
jag delar även ut svamp gratis, men jag ser inget fel i att ta betalt för svampen, det är trots allt ett arbete att plocka den. även når man leder en svamutflykt för människor eller inventerar svamp åt kommuner förväntas man att inte ta betalt för detta arbete, eftersom det är så roligt att plocka svamp.
tidigare var jag plattsättare fick betalt för att utföra detta arbete,
många sätter sitt eget badrums plattor, dels för att spara pengar dels för att de tycker det är roligt att jobba med händerna,
innebär detta att jag när jag levde på att sätta kakel skulle gjort det gratis för att det är så roligt ?????
Jag tänker inte värdera skänka eller sälja svamp utan bara försöka svara på din fråga! Jag tror att det kan vara svårt för t.ex. ett äldreboende att ta emot svamp, men kolla med föreståndaren. Jag har en kompis som jobbar i ett kommunalt kök och reglerna är stenhårda på vad som får tas in i köket eller inte! Men som sagt, kolla med någon i din kommun, det kan ju vara olika regler men jag är ganska säker på att det är väldigt reglerat!
Jag har sedan många år levt på existensminimum. Vari består felet att försöka skänka glädje till någon medmänniska?
Förr eller senare kommer den dagen då jag inte tar mig ut i skogen för egen maskin, och då skulle jag bli tacksam för varenda svamp som kommer mig till godo!
Vad är det för fel med att dela med sig av svamp och bär, varav minst hälften ruttnar bort i skogen till ingen nytta.
Troligen får man inte ta emot, men kolla.
Jag ger bort till svärföräldrar som inte längre kommer ut i skogen. Till vänner som inte hinner ut eller törs ge sig ut i skogen men älskar svamp. Sen förra året också till en äldre herre som vi bor granne med. Är man över 80 och har artros så kryper man inte runt i skogen mer. Vi som kan delar med oss. Hans glädje är betalning nog!
Visst säljer jag om jag får tillfälle, men det är en annan femma. Nog kan man göra både och!
Men Bo Reyer!? Du gillade ju att gå i skogen och att plocka svamp men du ogillar väldigt mycket att rensa den. Om jag förstår allt rätt så ger du alltså bort orensad svamp till sjuka och handikappade och när du inte kan ta dig ut i skogen så tar du gärna emot varenda svamp du kan få, då antar man ju att även denna kommer att vara orensad! Så tråkigt du kommer att ha då på din ålderdom. Du kunde kanske i stället köpa rensad av någon som har lagt ned tid och möda i skogen:) Jag ger oxå bort svamp, rensad och konserverad eller torkad!
Det händer att jag skänker bort svamp och det händer att jag får en kasse plommon eller äpplen, det är väl inte fel att giva eller taga och vad jag vet är det inte alldeles fel att ta betalt för skogens gåvor, jag förstår inte vad är problemet, det kan inte ens vara något problem att etablera en kontakt på ett äldreboende med den ansvarige i köket men de vill nog ha ganska mycket och på rätt dag skulle jag tro för planeringen, det mesta som gäller mat är ju planering, lycka till och rensa fint i skogen!
Osedvanligt många stingsliga kommentarer i den här tråden tycker jag…
Till syvende och sist måste det väl vara var och ens rätt att välja huruvida man tar betalt för sin svamp eller inte? Precis som man kan välja att betala för svamp eller inte. Läser man den här tråden kunde man stundom tro att svamp skulle vara likställt med rent dricksvatten.
Tycker att Bo skall ge sina svamp till alla fattiga x-tra knäckare, själv så delar jag med mig av kattmaten till de lite äldre, för inte fan ska katten ha så fin mat när hela skogen är full av möss och andra parasiter som äter upp all svamp.-) Skämtåsido men om det är några som verkligen uppskattar svamp och vet hur det känns att vara fattig så är det våran äldre generation,som upplevt de dagar när man verkligen behövde skogens frukt för att dryga ut vardagen. ALL HEDER TILL DIG BO! Och kan man tjäna en x-tra spänn vid sidan om-jättebra. Ni är duktiga allihop.Svarta Trumpeten!
JAS! Naturligtvis är den svamp jag skänker bort grovrensad i skogen! Just nu är det trattkantareller som är aktuella och även om de ser rena och fina ut utvärtes så vet man aldrig vad som döljer sig i den ihåliga foten. Hittills har ingen klagat ang. rensningen - snarare tvärtom.
Ha en fortsatt trevlig svamphöst!
De kommunala omsorgsköken skulle definitivt inte få tillaga svamp som skänkts.Hur skulle man kunna försvara sig om nån gamling hade sagt att de blev sjuka av svampen? Det hade blivit ett sånt liv så det skulla man aldrig tillåta.Man får bara handla mat av godkända leverantörer.
När jag läser inlägg där folk skryter om hur goda och fina de är får jag sura uppstötningar.
Däremot har jag sällan läst någon som på skrytvis skrivit om sin försäljning - var har dessa inlägg funnits? Och som om det var en motsättning mellan de aktuella handlingarna- att man aldrig skänkte bort svamp ifall man också plockar till försäljning? Trams. Kul att sälja, kul att skänka, tycker jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.