Har idag provat hela registret på tips för att slippa älglusflugor.
Apotekets alla sprayer, vitlök inombords och utanpå, Frontline-droppar både här och där samt Tee-tree-olja i huvudbotten, halsen, pannan, kragen, kläderna osv.
Älglusflugorna blev möjligen lite mindre aggressiva och kröp hellre runt näsa och mun än nacke, men plockade ändå ut ett tiotal ur håret och har en hel del bett.
Jag VÄGRAR stanna hem pga dessa odjur, finns det ingen som har fler idéer?
Jag klarar mig rätt bra om jag rakar hela skallen innan jag ger mig ut i svampskogarna norr om de skånska åsarna. Här nere är vi ju förskonade från dessa odjur och det är inte så mycket mygg heller. Men nu har det dykt upp något som jag hade lite dålig koll på, jag trodde de kom norrifrån men nu verkar de komma från Danmark och de skall simma hit! Mårdhunden varnas det för precis som det inte räcker med fågel, svin och gudvetitusan influensorna:( Jag har ett tipps på hur ni skall slippa Hjortlusen, klla bilden.
Ärligt talat så hjälper inget tror jag inte ,jag var ute i skogen i torsdags jag hade läst i en tråd att man helst ska ha ljusa kläder hade på mig en vit jacka tee tre oil mygg medel o mössa men likförbannat hade jag på mig dom överallt på jackan,ansiktet,händerna dom var verkligen en plåga hade säkert en 20 stycken på mig sammanlagt har alldrig varit med om så många förr!Inte nog med det när man sätter sig i bilen o ska hem och man har skakat jacka o rufsat håret likförbannat så känner man att dom kryper på händer o nacke var tvungen att stanna två gånger på vägen hem för att slå ihjäl dom jä....na men men vad gör man inte för att komma ut i lugnet dom ska inte få stoppa mig !!!!!
Ärligt talat så hjälper inget tror jag inte ,jag var ute i skogen i torsdags jag hade läst i en tråd att man helst ska ha ljusa kläder hade på mig en vit jacka tee tre oil mygg medel o mössa men likförbannat hade jag på mig dom överallt på jackan,ansiktet,händerna dom var verkligen en plåga hade säkert en 20 stycken på mig sammanlagt har alldrig varit med om så många förr!Inte nog med det när man sätter sig i bilen o ska hem och man har skakat jacka o rufsat håret likförbannat så känner man att dom kryper på händer o nacke var tvungen att stanna två gånger på vägen hem för att slå ihjäl dom jä....na men men vad gör man inte för att komma ut i lugnet dom ska inte få stoppa mig !!!!!
I en annan tråd tipsade jag om en oljeblandning som jag gjort och nu provat några gånger i känd lusmark. Det är stor skillnad på angrepp, från att ha haft mängder på mig till bara nån enstaka -kanske tack vare att jag smörjer väldigt noga på bart skinn från hals och nacke ända upp i hårfästet runt hela huvudet.(dock inte vid ögonen - näsa -mun)
Jag tycker faktiskt att det hjälper! Jag har inte ens behövt den horribla strumpbyxmössan på mig än ;-D
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=161994&fnr=1&sok=zingo&Start=0&Offset=50&26
Förstår att Uppsalatrakten har begränsat med löss…ännu. :)
Efter min 8-timmarstur i skogen igår borstade jag hår och kläder innan hemfärden.
Liksom Simon fick jag stanna bilen flera ggr och dra ut lössen ur håret.
Hemma blev det ny borstning+finkamning (luskam?), dusch med shamponering 2 ggr och sedan överdos av hårbalsam.
Sittandes i soffan hittade jag lika förbaskat en älglusfluga som lyckats hålla sig kvar och levande,
(dock ett antal brutna ben och, förmodligen, hostande vatten).
Visst är väl det läge för gnäll??
Och Klas, han/hon som i tidningen påstod att dom inte bet är välkommen med mig ut i skogen.
JAS´idé om att raka håret kändes mycket lockande, men maken påstår med bestämdhet att det räcker med en sådan frisyr i familjen.
Hatten med “flor” blir tyvärr för varm, glasögonen immar igen.
Har provat och höll på att slå ihjäl mig.
Oljeblandningen kvarstår, men jag tvivlar.
Zingo hör väl hemma i Värmland, har jag för mig, och Ni har säkert fina löss där, så jag skall naturligtvis prova, men jag förbrukade nästan en halv flaska TeeTree igår och hårbotten dröp av olja.
Trots detta och stanken kravlade dom omkring i sörjan.
Har dom verkligen luktsinne?
Jag har en heltäckande myggjacka med huva som täcker hela huvudet, 69:- på ÖB. Nackdelen är att man blir väldigt varm i den, trots att den bara består av nät, men jag har bara haft den på sommaren, mot mygg, förrförra året när det var väldigt mkt översvämningsmyggor här. Så här års är det ju rätt kyligt.
Jag kanske skall sluta gnälla trots allt.
Efter att ha läst detta verkar det finnas ännu ruskigare kryp.
http://www.expressen.se/ledare/1.697584
Jan A - varför ska man stå ut med plågor om man inte behöver?
Om man inte är fakir eller önskar ikläda sig rollen som martyr så finns ingen anledning att utsätta sig för otäckheter om det finns bot och lindring.
Sen är det skönt att få gnälla ibland. Vi människor behöver det… och har vi inget att gnälla över kan vi ju alltid gnälla över de som gnäller.
Kerstin - Värmland stämmer och älglössen är präktiga och välväxta här -ena riktiga plågoris! :-)
Det som talar emot doftoljor är att i artiklarna om älglus så menas det att lusen inte använder doftsinnet när de väljer offer. De ser nåt komma och passar på att attackera när chansen ges eftersom de är dåliga flygare.
Jag ska självklart fortsätta testa min oljeblandning - men till er med Tee-Tree så rekommenderar jag att blanda ut den med lite olivolja eller nåt. Det är mer vid punktbehandling man använder den outspädd. Läs mer -
http://www.shenet.se/ravaror/eoteatree.html
Hoppsan! Verkar vara tur att jag inte drabbades av allt möjligt med min överdosering av TeeTree-oljan.
Jag hällde rätt i hår och nacke minst varannan timma.
(Fast jag mådde faktiskt inget vidare, ett tag hade jag dimsyn och höll på att putsa glasögonen hela tiden).
Undrar hur lössen som jag plockade ur oljan mår idag?
Pyton, hoppas jag.
Själv var jag tvungen att köra hem med bilrutan öppen, för att stå ut med lukten.
Tack för informationen, den är värdefull.
Lider med er. men måste ju erkänna att jag går i skogen i t-tröja och besväras inte alls, av varken löss eller mygg, någon fördel ska man ju ha av att bo i Sth annar är det ju inte så många när det kommer till skogen.. som just nu är överhopad med folk
Hoppas ni hittar något.
Usch då Kerstin vad olustigt att må så där - men dimsynen kanske berodde på att du råkade få ett uns av oljan i ögonen.
Det brukar räcka med att bli lite fuktig i pannan när man går sig varm för att det ska flyta ned i ögonen och det är också lätt att vara i ögat med nåt finger utan att man tänker på det.
Jag har själv varit och petat mig i ögonen med olja på fingret och sett suddigt en stund.
Jo, det är logiskt, så inoljad som jag var.
Undrar hur det fungerar med ättika?
Fast det dunstar väl antagligen för snabbt?
Men det borde åtminstone ge dom små liven en sur smak i munnen när dom tänker bita?
Tack Lina, m fl för omtanken.
Undrar förresten om inte Ni i Stockholmstrakten också börjar få Hjortlus/Älglus så smått.
Mycket beror ju på i vilka skogar man går. Har märkt att vissa välbesökta skogar är ganska fria, medan “de djupa” skogarna, någon eller några km in, är nedlusade.
Igår såg jag ett par tre älglusflugor och nöp en av dem, men de var inte särskilt påträngande om man jämför med tidigare år.
Vitlöken hjälper mot mygg så jag tänker fortsätta med den även om nu älgflugorna inte har luktsinne!
Vad det kan bero på att de är snällare i år vet jag inte, mer älgar i skogen kanske, eller blir det värre efter älgjakten?
Gläder mig åt att Du lyckades ta kål på en av dom, Bo E.
Var hör Du hemma? Skulle vara roligt att veta vid vilken nordlig gräns man är befriad från eländet.
Dottern i Borlänge rapporterade in sitt första älglusangrepp förra året.
Lövskog är säkert ett gott råd om man har tillgång till sådana.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.