Pratade med en kollega idag, som hade plockat mkt öronmussling och undrade hur hon bäst skulle bevara den! Eftersom jag aldrig själv varken torkat fryst eller konserverat den hänvisade jag henne hit, men då jag ser att hon ännu inte orkat fråga så gör jag det åt henne.
Vore ju synd om svampen ligger och blir dålig!
Ok! Jag hittar inget om att den är giftig bara att den inte anses som matsvamp. När det gäller förvaring då så är väl det närmaste jag kan tänka mig Ostronmusslingen och den går alldeles utmärkt att torka, det tar bara rätt lång tid för den att suga vatten, så det krävs lite planering nöär den skall tillagas, minst 2-3tim i kallt vatten. Jag konserverar även en stor del av mina Ostronmusslinga och det funkar ju kanon på alla svampar tycker jag.
Tack JAS!
Då fick jag ju bekräftat vad jag själv misstänkte!
Tänkte på dig och dina ostronmusslingar när jag föreslog henne att torka dem! =)
Hon hade väl tänkt förvälla och frysa, men jag misstänker att det inte är bästa metoden… Själv torkar och konserverar jag så gott som all svamp!
En lugn och sansad artikel av Mattias Andersson:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_1_Oronmussling%20svarta%20listan.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.