0 1164 visningar

10 svar

Blå/lila vad?

Frida T

27 sep 2009 kl. 10:41

Hej dessa vackra svampar växte under gran på igenvuxen betesmark. Inte en aning vad det kan vara, men hoppas någon vet?

Det roliga var att det växer en svamp på en svamp! Hoppas det syns på bilden. :)

Någon som vet?

0

Ingen som vet?

RasBohlin

27 sep 2009 kl. 18:06

Jag blir ju också nyfiken! =)

0

inte jag heller!

Elisabeth Jansson

27 sep 2009 kl. 18:55

Hej!
Vilka roliga fynd du gör!
En spindelskivling är jag nästan säker på att det är men jag vet inte vilken!
Att den andra svampen har hamnat på hatten är roligt,det har visats sådana fynd tidigare på guiden av andra svampar!

Vi får ta en och visa annorlunda svampfynd i vinter när mörkret och vintern tränger på,då harman tid att läsa och kolla mer,för än finns det svamp kvar i skogen om ändock de lider av torka!

0

inte jag heller!

gunhild i Kåddis

27 sep 2009 kl. 19:32

Det kan väl vara blåmusseron?

0

Frida T

27 sep 2009 kl. 21:02

Tack för era förslag! Själv har jag inte den blekaste om det skulle kunna vara en spindelskivling av något slag eller blåmusseron…

0

Karl S

27 sep 2009 kl. 21:15

Alltid vanskligt att tolka en bild, men jag tycker också blåmusseron verkar ligga närmast till hands, särskilt med den foten utan spår av slöja. Lukt? Ska lukta gummiaktigt.

Svampar av samma art som växer på varandra är vanligast bland s.k. “aphyllophoraler”, som ju växer ganska långsamt.  Dvs. icke-skivlingar, icke-soppar. Exempel: trattkantarell.

0

Jan A, Uppsala

28 sep 2009 kl. 07:18

Det är inte så ovanligt att blåmusseronen växer på detta sätt! Har sett flera små på stora - vid åtskilliga tillfällen.

0

EG

28 sep 2009 kl. 07:26

Det är tydligen dags för blåmusseron o pudrad trattskivling Sett ett flertal av dessa svampar senaste dagarna

0

inte jag heller!

Lena M

28 sep 2009 kl. 08:13

Jo blåmusseronen har kommit här i Gästrikland.

blåmusseron

0

Blåmusseron

Frida T

28 sep 2009 kl. 08:13

Hej, jag tror nu oxå på blåmusseron. I min svamp bok såg de ju inte ett dugg lika ut, men hittade bättre bilder på nätet. :)
Den har även en udda lukt.

0

Blåmusseron

Bo E

28 sep 2009 kl. 11:17

Grattis!
Blåmusseronen är god om man hinner före maskarna!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone