Hallå
Som kock gillar jag svamp vädigt mycket och plockar då jag har tid.
Denna säsong har det varit massa Taggsvamp och Karl-Johan där jag bor Stryn Norge.
Jag har bara skurit ner svampen och fryst den i påsar inte kokat ur den/förstekt den….
MISSTAG det blir beskt som bara den om man fryser in den som den är….så nu skall jag exprimentera i veckan med olika metoder så återkommer med resultat!
Mvh Peter
Man bör väl inte ha något i frysen mer än max ett år, våra hemmafrysar håller inte tillräckligt låg temp. för någon längre förvaring. Skaldjur max 6 mån. lagade rätter med smör och grädde max 3 mån. Fet fisk, lax, strömming osv. max 6 mån helst bara 3. Detta är min åsikt men jag är kräsen med råvarorna och vill ha fräsch mat på bordet. Jag har blivit ordentligt matförgiftad en gång och det räcker jäv.. länge. Nu kanske man inte blir matförgiftad av att äta svamp som legat i frysen några år men kvalitén är nog inte särskilt hög på den.
Det viktigaste är väl att man inte använder något fett när man förbereder svampen för infrysning, och att inget syre kommer till. Så lufttätt som möjligt, gärna med vätska som skyddar. Jämför med hhur man säljer frysta skaldjur tex. Vattenglaceringen skyddar räkan mot frysskador och syretillförsel. Men jag föredrar absolut torkning, av svamp alltså, framför frysning, bl a för att jag gillar att titta på alla burkar med olika innehåll!
Tråden handlade faktiskt om att råfrysa svamp. Att som Peter i Stryn, “som kock”, komma på att detta inte är det bästa sättet att förvara svamp, är verkligen att återuppfinna hjulet. Det finns kanske några få undantag, men jag föredrar alltid infrysning av nedsmält svamp - lufttorkar bara ett fåtal, lämpliga arter. (Vi har tyvärr bara två frysar.)
Och helst ska givetvis allt ätas upp innan nästa årgång packas in, men nedsmält svamp, fryst utan fett, håller sig allt ett par tre år - i rätt temp!
Måndag 30 oktober 2017
Idag när vi var ut i skogen och skulle plocka mera trattkantareller hade svamparna frusit.
De var alldeles stenhårda.
Vad säger ni, går det att plocka dessa genomfrysta kantareller och om ja, hur tar man hand om dem…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.