0 15854 visningar

13 svar

Inge bra att frysa svamp

Peter i Stryn

27 sep 2009 kl. 12:45

Hallå
Som kock gillar jag svamp vädigt mycket och plockar då jag har tid.
Denna säsong har det varit massa Taggsvamp och Karl-Johan där jag bor Stryn Norge.
Jag har bara skurit ner svampen och fryst den i påsar inte kokat ur den/förstekt den….
MISSTAG det blir beskt som bara den om man fryser in den som den är….så nu skall jag exprimentera i veckan med olika metoder så återkommer med resultat!
Mvh Peter

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 14:05

Kolla tråden “Konservera svamp!” Där är en av 2 metoder som jag tycker är bäst, den andra är torkning.

0

RasBohlin

27 sep 2009 kl. 17:51

Håller med JAS!

0

Nina H, Sthlm norr

27 sep 2009 kl. 20:38

Taggsvamp går bra att frysa om man sjuder bort vattnet i svampen. Karl-Johan gör sig bäst som torkad, enligt min åsikt.

0

gunhild i Kåddis

27 sep 2009 kl. 23:34

Hur länge håller sig fryst svamp? Kan man spara den i frysen längre än ett år?

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 23:53

Man bör väl inte ha något i frysen mer än max ett år, våra hemmafrysar håller inte tillräckligt låg temp. för någon längre förvaring. Skaldjur max 6 mån. lagade rätter med smör och grädde max 3 mån. Fet fisk, lax, strömming osv. max 6 mån helst bara 3. Detta är min åsikt men jag är kräsen med råvarorna och vill ha fräsch mat på bordet. Jag har blivit ordentligt matförgiftad en gång och det räcker jäv.. länge. Nu kanske man inte blir matförgiftad av att äta svamp som legat i frysen några år men kvalitén är nog inte särskilt hög på den.

0

Nina H, Sthlm norr

28 sep 2009 kl. 10:42

Igår hitatde jag ett paket kantareller från 2007 som jag gjorde sås på. Inget som helst fel på den.

0

joakim

28 sep 2009 kl. 12:31

Det är inga problem att låta svampen vara fryst i två år. Den smakar lika bra. Förväll svampen och avsluta med att salta lite grann innan den går in i frysen.
Se till att få ur luften i fryspåsarna, jag brukar suga ur luften med munnen.

0

Helena i Lund

29 sep 2009 kl. 18:49

Det viktigaste är väl att man inte använder något fett när man förbereder svampen för infrysning, och att inget syre kommer till. Så lufttätt som möjligt, gärna med vätska som skyddar. Jämför med hhur man säljer frysta skaldjur tex. Vattenglaceringen skyddar räkan mot frysskador och syretillförsel. Men jag föredrar absolut torkning, av svamp alltså, framför frysning, bl a för att jag gillar att titta på alla burkar med olika innehåll!

0

Fia A

29 sep 2009 kl. 19:50

Hittade mycket svart trumpet och fick platsbrist för torkning, så jag slängde in dem som de var i frysen. Stekte upp direkt från fryst och hade i pastasås härom dagen, smakade bra! :-)

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2009 kl. 20:09

Tråden handlade faktiskt om att råfrysa svamp. Att som Peter i Stryn, “som kock”, komma på att detta inte är det bästa sättet att förvara svamp, är verkligen att återuppfinna hjulet. Det finns kanske några få undantag, men jag föredrar alltid infrysning av nedsmält svamp - lufttorkar bara ett fåtal, lämpliga arter. (Vi har tyvärr bara två frysar.)
Och helst ska givetvis allt ätas upp innan nästa årgång packas in, men nedsmält svamp, fryst utan fett, håller sig allt ett par tre år - i rätt temp!

0

Rolf GT Olsson Halmstad

29 sep 2009 kl. 20:59

Hej!
Håller inte med dig!
har fryst in-(torrfryst) svamp i mer än 10 år . Varje årgång har hållt sig minst 1 ett och smakar utmärkt. Har även förvälld/torkad att jämföra med. Dock! Frys in snabbt på extra låg infrysningstemp (minst 30-25 minus!)
RGTO

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2009 kl. 22:32

Du behöver inte hålla med mig. Jag har plockat och förvarat svamp i långt över 60 år och har inget behov av medhåll;)

0

Trattkantarellerna hade frusit inatt

Lars och Karin

30 okt 2017 kl. 16:40

Måndag 30 oktober 2017
Idag när vi var ut i skogen och skulle plocka mera trattkantareller hade svamparna frusit.
De var alldeles stenhårda.
Vad säger ni, går det att plocka dessa genomfrysta kantareller och om ja, hur tar man hand om dem…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone